Perang Dunia Kedua: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Shahsukanulis (bincang | sumb.)
→‎Perang Dunia Kedua: Memperbaiki ejaan, Memperbaiki tatabahasa
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Suntingan aplikasi Android
Shahlovelore (bincang | sumb.)
k Pembetulan tatabahasa.
Baris 45:
| casualties2= '''Kematian anggota tentera''':<br />Melebihi 8,000,000<br />'''Kematian orang awam''':<br />Melebihi 4,000,000<br />'''Jumlah kematian'''<br />Melebihi 12,000,000<br/><small>(1947-45)<br /><small>[[Korban Perang Dunia Kedua|...''perincian lanjut''.]]</small>
}}
'''Perang Dunia Kedua''' (atau '''Perang Dunia Ke-2''') ialah [[peperangan]] global yang telah berlaku dari tahun 1939 hingga 1945. Perang ini mengakibatkan kerosakan dan kematian paling banyak dalam sejarah dunia moden. Perang Dunia Kedua membabitkan kebanyakan negara di dunia, dengan pertempuran di beberapa medan utama berlaku secara serentak, dan mengorbankan sekitar 70 hingga 85 juta nyawa termasuk pembunuhan beramai-ramai, [[Holokus]], pengeboman strategik, kematian daripada kebuluran dan penyakit, dan penggunaan senjata nuklear terhadap Jepun. Peperangan Dunia II ini kebanyakan membabitkan [[Kuasa Bersekutu]] (perikatan negara-negara '''[[Empat Polis|pembesar berempat]]''': [[Komanwel]], [[Amerika Syarikat]], [[Kesatuan Soviet]], dan [[China]]) serta [[Kuasa Paksi]] (perikatan negara-negara [[Jerman Nazi]], [[Itali]], dan [[Jepun]]). Ketika Perang Dunia Kedua ini, berlakunya [[Perang Dunia II Kancah Eropah|Perang Eropah]] di Medan [[Eropah]] iaitu di medan [[Lautan Atlantik|Atlantik]] dan di sekitar Eropah, dan dalam [[Perang Pasifik]] pula berlaku di medan ''Pasifik'' iaitu di [[Lautan Pasifik|Pasifik]], [[Asia Timur]] dan [[Asia Tenggara]]. Kawasan [[Laut Mediterranean|Mediterranean]] dan sebahagian benua [[Afrika]] iaitu [[Afrika Utara]] dan [[Tanduk Afrika]] turut terlibat dalam Perang Dunia Kedua sebagai [[Perang Dunia II Kancah Mediterranean dan Timur Tengah|Perang Mediterranean dan Timur Tengah]].
 
Perang Dunia Kedua mencatatkan sejarah penting apabila kuasa udara memainkan peranan utama buat pertama kalinya. Malah, operasi pertempuran pertama dalam Perang Dunia Kedua merupakan serangan bom [[Jerman]] terhadap [[Poland]] pada September 1939, sementara operasi pertempuran terakhir adalah serangan bom atom Amerika terhadap [[Hiroshima]] dan [[Nagasaki]] pada Ogos 1945. Peperangan ini juga melihat [[Amerika Syarikat]] keluar daripada dasar mengasingkan diri, kemusnahan dan kebangkitan semula Jerman dan Jepun sebagai kuasa industri utama, dan kemunculan Amerika Syarikat dan Kesatuan Soviet sebagai kuasa besar dunia yang membawa kepada [[Perang Dingin]]. Peperangan ini juga secara langsung membawa kepada penubuhan [[Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu]] pada Oktober 1945 selepas tamatnya perang tersebut, yang ditubuhkan oleh Kuasa Bersekutu yang menang agar pertelingkahan yang sebegitu besar dan menjahanamkan tidak akan berlaku lagi buat selama-lamanya.
Baris 63:
Perang Dunia Kedua lebih banyak mengorbankan orang awam berbanding peperangan lain yang sebelumnya dalam sejarah. Hal ini disebabkan sebahagiannya ialah pengeboman udara secara besar-besaran terhadap penduduk awam pada skala yang tidak pernah dilakukan sebelumnya. (Polisi yang dimulakan oleh [[Luftwaffe]] [[Jerman]] terhadap Poland dan kemudiannya dilakukan dengan lebih meluas oleh pihak Berikat terhadap bandar Jerman), dan penggunaan [[teknologi]] zaman perindustrian untuk membolehkan pembunuhan beramai-ramai orang awam yang tidak diperlukan di kem penghapusan.
 
Keseluruhannya, Perang Dunia Kedua mengakibatkan 50-55 juta kematian orang awam dan 21-25 juta anggota tentera (sekitar tiga peratus penduduk dunia ketika itu).
 
{{hatnote|Untuk rencana lanjutan, lihat [[korban Perang Dunia Kedua menurut negara]].}}
Baris 70:
{{hatnote|Untuk rencana lanjutan, lihat [[Perang Dunia II Kancah Eropah]] dan [[Akhir Perang Dunia II di Eropah|Berakhirnya Perang Dunia II di Eropah]].}}
 
PeperanganPerang diDunia EropahKedua secara amnya bermula pada [[1 September]] [[1939]] di Eropah, apabila tentera Jerman menjajah Poland. PakarTerdapat pula pendapat pakar sejarah yang lain pula menyebut pencerobohanbahawa [[Perang China-Jepun Kedua]] keyang negeri [[China]]bermula pada 7 Julai 1937 sebagai permulaan Perang Dunia Kedua, atauataupun pencerobohan [[Jepun]] ke atas [[Manchuria]] pada 19 September 1931.
 
Pada tahun 1939, Hitler menuntut sebahagian daripada wilayah Poland dan memeteraikan [[Perjanjian Molotov-Ribbentrop]] ( ''Molotov-Ribbentrop Pact'' ) dengan [[Kesatuan Soviet]] sebagai membalas kepada tindakan sokongan persekutuan pertahanan British dan Perancis dengan Poland pada bulan Mac [[1939]]. Pihak [[Wehrmacht]] Jerman kemudiannya menjajah Poland dalam '[[Penjajahan Poland|Kempen September Polish]]' pada 1 September. Pada [[3 September]] [[1939]] pihak British dan Perancis mengisytiharkan perang ke atas Jerman. Kerajaan Poland tumbang, dan Presiden [[Ignacy Moscicki]] melarikan diri serta menubuhkan kerajaan Polish dalam pelarian ke [[Romania]] pada 18 September 1939. Dalam tempoh beberapa minggu kemudian, [[Tentera Merah]] Soviet turut menjajah Poland, dan pertempuran merebut Poland berakhir tanpa sebarang bantuan ketenteraan daripada negara Perancis dan British.