Koma-koma: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 21:
|}}
[[File:Safran-Weinviertel Niederreiter 2 Gramm 8285.jpg|thumb|Benang safron yang halus, dipetik dari bunga crocus dan dikeringkan.]]
'''Koma-koma'''<ref>[http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=koma-koma "koma-koma" (Kamus DBP)]</ref> (atau '''kuma-kuma'''), '''kumkum''', '''zafaran''' atau '''safron''' merupakan sejenis rempah diperolehi daripada (''Crocus[[stigma]] sativus''). Koma-komakuning merupakankeemasan antara rempah yang termahal di dunia yang mana harganya boleh mencecah ribuan ringgit perkilo. Tumbuhan inibunga sejenis tumbuhan herba daripada kumpulan eloridaccesi dan adalah antara khazanah alam termahal di dunia. Herba yang digelarspesies 'Emas'Crocus Padang Pasirsativus''). (GoldPokoknya of[[tumbuhan theasal|berasal]] Desert)dari juga[[Timur dikenaliTengah]], sebagai 'Spice King'[[Greece]], 'Spice Queen'[[Turki]], 'Vegatable Gold',[[Iran]] dan 'Flower of Love' dalam bahasa Inggeris[[Kashmir]]. Iaa memang terkenal dengan khasiat serta kuasa pengubatnya sejak dari dulu lagi. Oleh itu, di samping warnanya yang cukup menarik serta baunya yang harum, ia turut digunakan secara meluas dalam pemakanan, kecantikan dan perubatan.
 
Koma-koma merupakan antara rempah yang termahal di dunia yang mana harganya boleh mencecah ribuan ringgit perkilo. Tumbuhan ini sejenis tumbuhan herba daripada kumpulan eloridaccesi dan adalah antara khazanah alam termahal di dunia. Herba yang digelar 'Emas Padang Pasir' (Gold of the Desert) juga dikenali sebagai 'Spice King', 'Spice Queen', 'Vegatable Gold', dan 'Flower of Love' dalam bahasa Inggeris.
Koma-koma berwarna kuning keemasan dan diambil dari sekuntum bunga yang berwarna ungu. Pokoknya [[tumbuhan asal|berasal]] dari [[Timur Tengah]], [[Greece]], [[Turki]], [[Iran]] dan [[Kashmir]]. Biasanya koma-koma boleh didapati di pasar-pasar di [[Morocco]].
 
== Etimologi ==
Istilah "koma-koma" pula berasal daripada variasi bahasa-[[bahasa Indik/Sanskrit]] seperti''kuṅkumam'' "kumkuma", "kuma-kuma", "kurkuma" atau "kungkuma"कुङ्कुमम्.<ref>[https://en.wikipedia.org/wiki/Kumkuma Kumkuma (Wikipedia Bahasa Inggeris)]</ref> Sesetengah buku masakan menyebutnya sebagai "bunga kumkum" yang dipinjaman terus daripada [[Bahasa Benggali]] ''kumkum'' কুমকুম.
 
Nama lainnya "za'faranzafaran" pinjaman {{Lang-ar|زَعْفَرَان|translit=za`farān}} yang berasal dari kata ''aṣfar'' (أَصْفَر) bererti "[[kuning]]". Ia turut dipinjamkan kepada nama [[bahasa Inggeris]]<nowiki/>nya ditulis sebagai ''saffron'' (lalu menjadi "safron") melalui [[bahasa Latin]] ''safranum''.
 
== Kegunaan ==