Nasi uduk: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg: Suntingan sumber 2017
MrPutra02 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 1:
[[Fail:Nasi uduk netherlands.jpg|thumb|''Nasi uduk'' asas; dari sebuah kedai di [[Belanda]]]]
[[Fail:Nasi uduk.jpg|thumb|Nasi uduk di Indonesia]]
'''Nasi uduk''' ialah sejenis hidangan [[nasi]] [[kukus]] gaya [[Indonesia]] yang berasal dari [[Jakarta]] ([[Betawi]]), ibu negara Indonesia, yang dapat ditemuditemui secara luas sepanjang negara itu. Ia diperbuat dengan memasak nasi dengan [[santan]], [[cengkih]], [[kayu manis]], [[halia]], [[pala]] dan [[serai]]. Nasi uduk sentiasa disertakan dengan emping, empal, [[ayam]] [[goreng]] kuning, tahu goreng, [[telur]] goreng, abon dan [[bawang merah]] goreng ditabur di atas [[nasi]]. Sebagai tambahan, [[kuah]] [[kacang]] sejuk adalah suatu yang harus. Nasi uduk7duk yang popular ialah nasi uduk betawi, nasiNasi udukUduk jakartaJakarta, nasiNasi udukUduk leleLele, nasiNasi udukUduk kebonKebon kacangKacang dan nasiNasi udukUduk Komplit komplit(lengkap).
 
"Nasi Uduk", secara harfiah bermakna "Nasi Campur", merupakan suatu hidangan masyhur untuk pengulang-alik sibuk ibu negara Jakarta, oleh keranasebab ia mampu dibeli (satu hidangan berharga Rp. 5000- atau hampir RM 2) dan mudah didapati. Ia dapat ditemukanditemui di sepanjang hari, sesetengah gerai tepi jalan dibuka secara eksklusif pada waktu pagi, tengah hari, atau malam, bergantung pada demografi kawasan persekitaran. Gerai terletak berhampiran sekolah biasanya dibuka pada waktu tengah hari, sementara yang berhampiran dengan pejabat dibuka pada waktu malam.
 
Terdapat juga hidangan hampir mirip nasi uduk di [[Malaysia]], [[Brunei]], [[Singapura]] dan [[Thailand Selatan]] yang digelar ''[[nasi lemak]]''.<ref>[http://thestar.com.my/lifestyle/story.asp?file=/2009/9/27/lifefocus/4768867&amp;sec=lifefocus Cultural conundrum] TheStar Online</ref>