Gamelan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Hegsnhsbddhdhdd
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Tegel (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 125.161.53.187 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh SimpleKepulauan
Teg: Undur
Baris 7:
 
== Gamelan di Malaysia ==
Perkataan "gamelan" berasal daripada perkataan Jawa "gamel", bermaksud memukul ataupun tukul. Gamelan diperkenalkan ke [[Pahang]] ketika pemerintahan Sultan Ahmad Muadzam Shah. Tengku Ampuan iaitu Wan Fatimah telah meningkatkan muzik gamelan dan diikuti oleh isteri kedua Sultan iaitu Che Bedah. Puteri mereka iaitu Tengku Ampuan Mariam telah berkahwin dengan Sultan Sulaiman Badrul Alam Syah pada 1913, dan telah membawa gamelan ke [[Terengganu]].
Artikel utama [[Gamelan Melayu|Gamelan malaysia]]
 
Perkataan "gamelan" berasal daripada
 
perkataan Jawa "gamel", bermaksud memukul ataupun tukul. Gamelan diperkenalkan ke [[Pahang]] ketika pemerintahan Sultan Ahmad Muadzam Shah. Tengku Ampuan iaitu Wan Fatimah telah meningkatkan muzik gamelan dan diikuti oleh isteri kedua Sultan iaitu Che Bedah. Puteri mereka iaitu Tengku Ampuan Mariam telah berkahwin dengan Sultan Sulaiman Badrul Alam Syah pada 1913, dan telah membawa gamelan ke [[Terengganu]].
 
Pada tahun 1914,apabila Sultan Ahmad Mangkat, isterinya Cik Zubedah telah berangkat ke Terengganu untuk tinggal bersama puterinya, Tengku Ampuan Mariam di istana. Tengku Ampuan Mariam amat meminati gamelan dan dengan itu pada 1915, set gamelan di bawah jagaanya di Pahang telah dibawa ke Istana Maziah Terengganu. dan melatih pemuda-pemudi Terengganu untuk bermain/menari gamelan.
Baris 40 ⟶ 36:
* [http://www.daftarwarisan.gov.my/index.php?page=warisan_keb_home&subpage=show_detail&category=2&id=307 Gamelan]
* [http://www.gamelanmelayu.jigsy.com Gamelan Melayu]
* https://www.sanggarseni.my
* Gojek.com
*
[[Kategori:Alat muzik]]
[[Kategori:Alat perkusi]]