Kimia organik: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
MathXplore (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 1:
'''Kimia organik''' ialah kajian sains mengenai struktur, ciri-ciri, komposisi, tindak balas, dan sintesis [[sebatian organik]]. Pengajian kimia organik kini lebih mementingkan mekanisme tindak balas berbanding dengan siri homolog sebatian organik itu.
 
[[Fail:Ch4-structure.png|right|thumb|140x140px|Metana, CH4CH<sub>4</sub>, dalam perwakilan barisan sudut , menunjukkan empat karbon -hidrogen tunggal ( σ ) bon dalam warna hitam, dan bentuk 3D molekul tetrahedron itu, dengan 109 ° sudut ~ bon dalaman, warna hijau. Metana adalah bahan kimia organik yang paling mudah dan hidrokarbon yang paling mudah, dan molekul boleh dibina dari segi konsep daripadanya dengan bertukar-tukar sehingga semua 4 hidrogen dengan karbon atau atom lain]]
Kimia organik merupakan subdiscipline kimia yang melibatkan kajian saintifik struktur, ciri-ciri, dan tindak balas sebatian organik dan bahan-bahan organik, iaitu, bahan dalam pelbagai bentuk yang mengandungi atom karbon. Kajian struktur termasuk banyak fizikal dan kimia kaedah untuk menentukan komposisi kimia dan perlembagaan kimia sebatian organik dan bahan. Kajian termasuk kedua-dua ciri-ciri fizikal dan kimia, dan menggunakan kaedah yang sama dan juga kaedah untuk menilai kereaktifan kimia, dengan tujuan untuk memahami tingkah laku bahan organik dalam bentuk tulen (jika boleh), tetapi juga dalam sebatian, campuran dan rekaan. Kajian tindak balas organik termasuk menyelesaikan sesuatu skop mereka melalui penggunaan secara penyediaan sebatian sasaran (contohnya, produk semula jadi, ubat-ubatan, polimer, dan lain-lain ) melalui sintesis kimia, serta kajian terperinci terhadap reaktiviti molekul organik individu, kedua-duanya dalam makmal dan melalui teori (dalam silico) pengajian.