Kubur Pahlawan Perang Padang Kachung: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
HarimauMalayaHM (bincang | sumb.)
→‎Sejarah: Tambah info sejarah
HarimauMalayaHM (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 121:
'''Kubur Pahlawan Perang Padang Kachung''' terletak di [[Hulu Terengganu]], [[Terengganu]], [[Malaysia]].
==Sejarah==
Kubur Pahlawan Perang Padang Kachung berada di dalam kawasan [[Masjid Kampung Kuala Telemong|Masjid Kuala Telemong]].<ref>[http://besiwaja.blogspot.com/2013/03/mengunjungi-kuala-telemong.html PlakPada Infotahun 1928, British memperkenalkan dasarnya di Terengganu. Kubur]</ref>Disinilah bersemadinya 12 pahlawanpejuang yang matimenentang syahiddasar dalamBritish melawanlalu dasarkubur Britishini yangdipanggil diperkenalkan'Kubur pada12' tahunatau 1928'Kubur Besar'.
 
Mereka berkumpul dengan harapan dapat berjumpa dengan [[Sultan Sulaiman Badrul Alam Shah ibni al-Marhum Sultan Haji Zainal Abidin III Mu’azzam Shah|Sultan Sulaiman Badrul Alam Shah]] di Kuala Terengganu namun hasrat sebenar mereka telah diputarbelitkan dengan mengatakan kepada Baginda bahawa 12 petani itu akan melakukan pemberontakan. Pihak polis telah diarahkan oleh Baginda untuk menghalangkan mereka.
 
Ketika di Padang Kachung, para petani telah berdepan dengan pihak polis. Pihak polis cuba menghalang pergerakan mereka namun ada di antara mereka yang ingkar dengan arahan pihak polis lalu menyebabkan situasi menjadi tidak terkawal. Pihak polis memutuskan untuk melepaskan tembakan lalu terkena pada 12 orang petani itu.<ref>[http://besiwaja.blogspot.com/2013/03/mengunjungi-kuala-telemong.html Plak Info Kubur]</ref>
 
==Rujukan==