Katakana: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Hazriq77
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
Hazriq77{{Japanese writing}}
'''Katakana''' adalah salah satu daripada tiga [[kana|aksara yang lazim]] untuk menulis [[bahasa Jepun]]; bentuk ini biasanya digunakan untuk menulis kata-kata yang berasal dari bahasa asing yang sudah diserap ke dalam bahasa Jepun (外来語, ''[[gairaigo]]''); berbanding aksara [[hiragana]] yang lebih untuk kata-kata [[bahasa Jepun]] asli dan penanada memisahkan daripada infleksi [[kanji]].
Satu daripada cara tulisan [[bahasa Jepun]]. '''Katakana''' biasanya digunakan untuk mewakili perkataan dalam bahasa asing.
 
Katakana juga digunakan sebagai penekanan, untuk mewakili [[onomatopoeia]] serta k menulis kata-kata bahasa Jepun tertentu, seperti istilah teknis dan ilmiah, dan nama-nama tumbuhan, hauwan, dan mineral sebagai suatu gaya penandaaan - sepertimana [[huruf condong]] digunakan dalam [[tulisan Rumi]]. Nama perusahaan Jepung juga sering ditulis dalam katakana multiguna daripada sistem lain.
'''Huruf-huruf Katakana'''<br />
 
Ciri khas katakana adalah guratannya yang pendek dan lurus serta memiliki sudut yang tajam. ditandai dengan ringkas, guratan lurus dan bersudut. Ada dua sistem utama pengurutan katakana: urutan [[iroha]] yang kuno, dan [[gojūon]] yang lebih umum digunakan.
 
'''==Huruf-huruf Katakana'''<br />==
:[[Fail:Table katakana.png| Katakana]]
=== Jadual I ===