Wikipedia:Pembongkaran plot: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
 
Baris 3:
{{nutshell|Spoiler tidak berbeza daripada mana-mana kandungan lain dan tidak patut dihapuskan semata-mata kerana ianya adalah spoiler.}}
 
'''Spoiler[[Beberan]]''' atau '''''spoiler''''' adalah secebis maklumat tentang karya naratif (seperti buku, filem, siri televisyen, atau permainan video) yang mendedahkan [[plot]] atau [[Plot twist|kelainan plot]] dan dengan itu boleh merendahkan pengalaman orang yang ingin ingin pengalaman kerja sendiri. [[Spoiler]]Beberan boleh digunakan dalam rencana Wikipedia. Artikel di Internet yang kadang-kadang mempunyai "amaran spoilerbeberan" untuk memberi amaran kepada pembaca untuk spoilerbeberan dalam teks, yang mereka kemudian boleh memilih untuk mengelakkan membaca. Wikipedia sebelum ini termasuk amaran itu dalam beberapa artikel, tetapi tidak lagi berbuat demikian, kecuali bagi [[Wikipedia:Kandungan penafian|penafian kandungan]] dan tajuk seksyen (seperti "Plot" atau "Pengakhiran") yang membayangkan kehadiran spoilerbeberan. "[[Wikipedia:Tiada penafian dalam rencana|Tiada penafian dalam rencana]]" Garis panduan perincian mengapa amaran spoilerbeberan tidak lagi digunakan di Wikipedia.
 
Anda dilarang untuk memadam maklumat dari artikel kerana anda fikir ia merosakkan plot. Kebimbangan itu tidak boleh mengganggu [[Wikipedia: sudut pandangan berkecuali|sudut pandangan berkecuali]], nada ensiklopedia, kesempurnaan, atau apa-apa unsur lain yang berkualitimemberi mutu kepada ayat (contohnya, [[Wikipedia:Bahagian utama|bahagian utama]]). Apabila termasukbeberan spoilerdimasukkan, editor perlu memastikan bahawa ''bersifat ensiklopedia'' sedang digunakan. Artikel pada karya fiksyencereka terutamanya hendaklah menerangkan ia daripada [[:en:Wikipedia:Manual of Style (writing about fiction)#Real-world perspective|perspektif dunia sebenar]], membincangkan penerimaan, kesan dan kepentingan.
 
== Lain-lain jenis spoiler beberan==
Hujah yang sama untuk termasuk spoilerbeberan apabila sesuai dalam karya-karya fiksyencereka boleh digunakan untuk lain-lain jenis "spoilerbeberan" dan juga; sebagai contoh, strategi yang optimum untuk permainan seperti [[tic-tac-toe]], cara kerja [[silap mata]], penyelesaian kepada [[teka-teki logik]], jawapan kepada [[teka-teki]], dan radio streaming dan acara televisyen [[kelewatan penyiaran]] di tempat tertentu di dunia seperti [[Eurovision Song Contest]] dan [[Sukan Olimpik|Sukan Olimpik]].
 
Tetapi ambil perhatian bahawa ini tidak bermakna apa-apa maklumat '' mesti '' dimasukkan. [[Wikipedia:Wikipedia bukanlah#Portal pengetahuan umum]]; ia harus mengandungi maklumat yang mencukupi untuk satu artikel ensiklopedia mengenai subjek ini.
 
== Mengapa amaran spoilerbeberan tidak lagi digunakan ==
Sebelum 2007, amaran spoilerbeberan, juga dikenali sebagai penafian spoilerbeberan, adalah kejadian yang kerap berlaku dalam rencana Wikipedia mengenai karya-karya fiksyenbeberan. Walau bagaimanapun, menjelang tahun 2007, beberapa editor juga termasuk amaran spoilerbeberan dalam rencana tentang mitos, cerita rakyat, cerita dongeng, dan juga cerita alkitabiah. Selepas apa-apa amaran {{plain link|url=https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=The_Three_Little_Pigs&diff=106263469&oldid=106154024|name=ditambah}} kedalam rencana ''[[:en:The Three Little Pigs|The Three Little Pigs]]'', editor lain mula sedar dan mula mempersoalkan penggunaan prolifik dan tidak terbatas daripada penafian. Selepas perbincangan lama, beberapa isu dengan amaran spoilerbeberan telah dikenal pasti:
 
# Tidak ada asas yang kukuh untuk mengecualikan penolakan tuntutan untuk spoilerbeberan berpotensi dari garis panduan "[[Wikipedia:Tiada penafian dalam rencana|Tiada penafian dalam rencana]]" apabila banyak penafian—seperti lain sebagai amaran mengenai imej menjelikkan atau kandungan dan penafian perubatan dan undang-undang —perlu memberikan manfaat yang lebih besar kepada pembaca.
# Tiada akademik, ilmiah, atau lain-lain penerbitan profesional lain yang menerangkan atau menganalisis karya-karya fiksyencereja, seperti ensiklopedia lain, termasuk penafian mengenai spoilerbeberan apabila membincangkan kerja tersebut.
# Seksyen yang sering mengandungi spoiler amaran-seperti ringkasan plot, senarai episod, keterangan watak, dan lain-lain-sudah jelas dinamakan untuk menunjukkan bahawa ia mengandungi butiran plot. Oleh itu, penafian lagi akan menjadi berlebihan dan tidak perlu.
# Melabel butiran plot sebagai spoiler memerlukan editor untuk menggunakan pendapat subjektif mereka sendiri untuk mentafsir kepentingan butiran plot dan kemungkinan iaitu mengubah kenikmatan karya fiksyencereka . Ini akan melanggar dasar teras Wikipedia daripada [[Wikipedia:Tiada penyelidikan asli|tidak ada kajian yang sendiri]], [[Wikipedia:Pengesahan|pengesahan]] dan [[Wikipedia:Pandangan berkecuali|sudut pandangan berkecuali]].
 
Penyokong amaran spoiler menegaskan bahawa ia telah menjadi amalan biasa di Internet untuk memberi amaran mengenai spoiler berpotensi sebarang butiran plot masa telah dibincangkan terutamanya butiran mengenai bagaimana karya fiksyencereka berakhir dan bahawa pembaca telah menentukan pengalaman amaran seperti bentuk ihsan walaupun sebahagian besar pembaca akan mengabaikan penafian. Oleh kerana itu, mereka berpendapat bahawa dasar dan garis panduan Wikipedia [[Wikipedia:Abaikan semua peraturan|tidak perlu dipohon]]. Walau bagaimanapun, editor tidak dapat mencapai kata sepakat tentang sama ada kehadiran amaran spoiler dalam rencana adalah peningkatan kepada Wikipedia.
 
== Lihat juga ==
* [[Wikipedia:Penafian kandungan]]
* [[:en:Wikipedia:Manual of Style/Writing about fiction|Cara menulis tentang fiksyencereka]] {{en}}
* <span class="plainlinks">[//en.wikipedia.org/w/index.php?title=Wikipedia_talk:Spoiler/old_template&offset=20080418235300&action=history Sejarah]</span> dan [[:en:Wikipedia talk:Spoiler/old template talk|arkib laman perbincangan]] templat yang menandai spoiler. {{en}}