Wikipedia Bahasa Telugu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ricky250 (bincang | sumb.)
Baru dibuat. Diterjemahkan hampir penuh dari versi Bahasa Inggeris.
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 20:54, 13 Julai 2020

Wikipedia Bahasa Telugu (Bahasa Telugu: తెలుగు వికీపీడియా) adalah Wikipedia versi bahasa Telugu yang ditubuhkan pada 10 Disember 2003 oleh Venna Nagarjuna, yang terkenal dengan Padma (sebuah sistem untuk mentransformasi teks dalam skrip Indik di antara format sumber terbuka dan paten). Pada 28 Ogos 2016, jumlah rencana adalah 65.048 — kelim terbesar di antara Wikipedia berbahasa India, selepas Hindi, Urdu, Tamil dan Newar.[1]

Wikipedia Bahasa Telugu
Laman Utama Wikipedia Bahasa Telugu
Maklumat umum
URLte.wikipedia.org
JenisProjek ensiklopedia internet
Tersedia dalamTelugu
Ditubuhkan9 Disember 2003 Edit the value on Wikidata
Pengurusan dan pentadbiran
PemilikYayasan Wikimedia
Kandungan dan sokongan
KeluaranEnsiklopedia internet Edit the value on Wikidata
KomersialTidak
PendaftaranPilihan
Dilancarkan pada10 Disember 2003; 20 tahun yang lalu (2003-12-10)
Status terkiniAktif
LesenCC-BY-SA
Lokasi
Ibu pejabatMiami, Florida
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Latar belakang

Video belajar menaip tulisan Telugu untuk projek Wikimedia Telugu.

Pada 2005, Wikipedia Bahasa Hindi mendapat dorongan apabila Chava Kiran, Akkineni Pradeep, Vyzas Satya, Veeven dan Charivari bergabung; Charivari kemudian menerajui kempen Telugu. Satya merancang dan melaksanakan sebuah projek untuk menambahkan tunas untuk daerah, mandal dan filem Telugu dengan bantuan bot. Tunas ini diperluas menjadi rencana dengan bantuan sukarelawan dari komuniti dalam talian dan blog Telugu. Charivari menerjemahkan dan menyusun banyak kebijakan awal, Pradeep menulis skrip mengotomatisasi tugas duniawi dan jumlah artikel meningkat menjadi 6.000.

Sejarah

Wiktionary Telugu telah mendapat sumbangan besar dari Sujatha. Kamus Inggeris-Telugu Charles Phillip Brown telah ditambahkan ke Wiktionary Telugu secara keseluruhan dengan skrip bot yang ditulis oleh Wikipediawan Telugu Makineni Pradeep.

Akademi wiki Telugu ditubuhkan pada tahun 2009 untuk meningkatkan kesedaran di kolej kejuruteraan dan Sarjana Sains Maklumat Teknologi di bandar-bandar kecil di Andhra Pradesh. Tewiki Vartha, sebuah e-zine, diciptakan pada tahun 2010 untuk berkongsi kisah di belakang tabir halaman dan editor Wikipedia Telugu. Pada tahun 2012, usaha lain dilakukan untuk menghidupkan semula Wikipedia Telugu. Masyarakat menganjurkan perayaan dua hari di Hyderabad pada 10-11 April 2013, bertepatan dengan Tahun Baru Telugu.[2]

Wikipedia Bahasa Telugu kini tersedia di luar talian di Kiwix. HMTV menyiarkan dokumentari mengenai perayaan Wikipedia berkenaan,[3] dan Rajasekhar, Rahimanuddin, Malladi dan Vishnuvardhan turut serta dalam program bual telefon mengenai ensiklopedia.[4][5] Pada Oktober 2013, Wikipedia Bahasa Telugu mendapat paparan 2.1 juta halaman. Jumlah paparan halaman terbanyak adalah 4.5 juta, dicatatkan pada Februari 2010.

Rujukan

  1. ^ "List of Wikipedias" (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 28 Ogos 2016.
  2. ^ IBN report on the event (dalam bahasa Inggeris)
  3. ^ Blogpost on CIS website with video link for the feature program on Wikipedia {[in lang|en}}
  4. ^ The first part of Phone in the program on Jun 1, 2013, by HMTV
  5. ^ Second part of phone in program on Jun 1, 2013, by HMTV

Pautan luar