GATT: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Shengwei95 (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan ''''GATT''' ( ''''' General Agreement on Tariffs and Trade ''''' ) atau perjanjian umum tentang kadar-kadar dan perdagangan ditubuhkan pada tahun 1...'
 
Teg: Lencongan baharu
 
Baris 1:
#LENCONG [[Perjanjian Umum mengenai Tarif dan Perdagangan]]
'''GATT''' ( ''''' General Agreement on Tariffs and Trade ''''' ) atau [[perjanjian]] umum tentang kadar-kadar dan [[perdagangan]] ditubuhkan pada tahun [[1948]] di Genewa, [[Switzerland]]. Pada masa ditubuhkan, GATT dianggotai 23 [[negara]] , tetapi pada saat sidang terakhir di Marakesh pada [[5 April]] [[1994]] jumlah negara penandatangan sebanyak 115 negara. Kesepakatan dalam GATT yang mulai berlaku sejak 1 Januari 1948 tertuang dalam tiga prinsip, iaitu :
* '''Prinsip kesalingan''' , iaitu perlakuan yang diberikan suatu negara kepada negara lain sebagai [[rakan]] dagangnya harus juga diberikan juga oleh rakan dagang negara tersebut .
* '''Prinsip most favored nation''', iaitu negara ahli GATT tidak boleh memberikan keistimewaan yang menguntungkan hanya pada satu atau sekumpulan negara tertentu .
* '''Prinsip ketelusan''', iaitu perlakuan dan dasar yang dilakukan suatu negara harus telus agar diketahui oleh negara lain .
Sesuai dengan perkembangannya, masing-masing negara anggota GATT menghendaki adanya [[perdagangan bebas]]. Pada pertemuan di Marakesh, [[Maghribi]] 5 April 1994 GATT diubah menjadi World Trade Organization ([[WTO]]) mulai tarikh 1 Januari 1995 .
 
{{tunas}}
 
[[Kategori:Perjanjian antarabangsa]]
[[Kategori:WTO ]]