Masa (kumpulan muzik): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Eyedeal3108 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Eyedeal3108 (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 27:
 
== Sejarah ==
Pada tahun 1986, lima pemuzik muda dari Taman Sepakat, [[Kuantan]], [[Pahang]] membuat keputusan untuk menceburi bidang muzik secara serius. Maka tertubuhlah sebuah kumpulan muzik yang diberi nama Scarecrow.
Kumpulan Masa telah ditubuhkan pada tahun 1988 di [[Kuantan]], [[Pahang]] dengan nama asalnya, Scarecrow. Kumpulan ini mula dikenali ramai setelah menyertai ''Kumpulan Muzik Tenggara'' dan ''Pesta Hiburan Kingsway'' pada tahun yang sama. Memandangkan pada ketika itu kerajaan melalui RTM menggalakkan penggunaan nama kumpulan muzik dalam Bahasa Melayu, kumpulan ini telah mengambil keputusan untuk menukarkan nama kumpulan ini kepada Masa. Sebelum merakamkan album pertama, kumpulan ini terlebih dahulu menimba pengalaman bermain muzik di sekitar Kuantan.
 
Setelah beberapa tahun bertungkus-lumus memperbaiki mutu persembahan mereka, menimba pengalaman dan mengalami pertukaran anggota, Scarecrow akhirnya menemui kejayaan di [[Kuala Lumpur]].
Zulkifli Mat Amin yang lebih dikenali sebagai Zul, vokalis kumpulan ini merupakan bekas pelajar Sekolah Menengah Alor Akar, Kuantan mengasah bakatnya ketika belajar dan tinggal di asrama sekolah ini. Pada masa tersebut beliau sering mengadakan latihan bersama-sama rakannya iaitu Ali, Azam, Mubin, Remi, Ajak, Alim, Ayie dan Duan pada sekitar pertengahan 80-an. Namun, ramai antara rakan selatihannya telah berjaya melanjutkan pelajaran di peringkat yang lebih tinggi dan tidak membabitkan secara aktif dalam dunia muzik. Ketika Masa berhijrah ke Kuala Lumpur, kumpulan ini dianggotai oleh Zul (vokal), Lan (gitar utama), Mazwan (gitar kedua), Madi (bass) dan Shaiful (dram).
 
Namun kejayaan ini datangnya dengan satu syarat. Polisi RTM pada lewat 80-an tidak menggalakkan nama band yang kebaratan. Mereka akur dengan kehendak RTM dan kemudiannya menukar nama kumpulan kepada Masa.
Kumpulan Masa telah menghasilkan tiga album di bawah naungan Perdana Muzikal Industri Sdn. Bhd. (PMI). Ketiga-tiga album tersebut berjaya menambat hati para peminat muzik tanahair.
 
Kumpulan Masa telah menghasilkan tiga album diDi bawah naungan Perdana Muzikal Industri Sdn. Bhd. (PMI), Masa Scarecrow menghasilkan tiga buah album. Ketiga-tiga album tersebut berjaya menambat hati para peminat muzik tanahair.
Setelah PMI diisytihar muflis seterusnya ditutup pada tahun 1993, mereka mengambil keputusan untuk mengundurkan diri buat seketika dari arena muzik tanahair.
 
Album kedua, Doktrin Metos memuatkan lagu hit berjudul ''Patahnya Sayap Malam''. Lagu ini telah membawa Masa ke peringkat akhir Juara Lagu 1991 di PWTC Kuala Lumpur.
 
Di puncak populariti mereka, ahli band terdiri dari Zul (vokal), Lan (gitar utama), Mazwan (gitar kedua), Madi (bass) dan Shaiful (dram).
 
Setelah Perdana Muzikal Industri Sdn Bhd gulung tikar pada tahun 1993, mereka mengambil keputusan untuk mengundurkan diri buat seketika dari arena muzik tanahair. Namun, mereka tidak menolak kemungkinan bergabung semula seandainya terdapat syarikat rakaman yang berminat untuk mengikat kontrak dengan Masa Scarecrow.
 
Tahun demi tahun berlalu, dan kini hanya Shaiful yang masih aktif di bidang muzik. Beliau bermain dram untuk band RoadBlock (Kuantan) dan juga diiktiraf oleh penganjur-penganjur pertunjukan pentas sebagai ''first-call sessionist''.
 
==Anggota kumpulan==