Abdul Kadir Jasin: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
k Protected "Abdul Kadir Jasin": Laku musnah berlebihan ([Sunting=Benarkan pengguna yang diautosahkan sahaja] (sehingga 05:54, 18 Julai 2021 (UTC)) [Pindahkan=Benarkan pengguna yang diautosahkan sahaja] (sehingga 05:54, 18 Julai 2021 (UTC)))
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 14:
 
'''A Kadir Jasin''' atau Datuk '''Kadir Jasin''' (lahir 23 Ogos 1947)<ref>{{Cite web|url=http://mpi.my/release/datuk-a-kadir-jasin-a-gem-of-malaysian-journalism/|title=Datuk A Kadir Jasin: A gem of Malaysian journalism|date=16 Julai 2012|website=Malaysian Press Institute|language=en|trans-title=Datuk A Kadir Jasin: Permata Kewartawanan Malaysia|archive-url=http://archive.today/2018.10.11-165634/http://mpi.my/release/datuk-a-kadir-jasin-a-gem-of-malaysian-journalism|archive-date=12 Oktober 2018|dead-url=no|access-date=12 Oktober 2018}}</ref> merupakan rakyat [[Malaysia]] berbangsa [[Etnik Melayu|Melayu]] yang juga bekas ketua pengarang Kumpulan Akhbar [[New Straits Times]]. Beliau juga ialah seorang ahli blog yang dikenali dalam blognya, ''The Scribe''<ref>[http://kadirjasin.blogspot.com/ The Scribe]</ref>. Beliau ialah penulis setiap dua minggu dalam majalah ''[[Malaysian Business]]'' dan juga pernah menulis buku-buku sehingga kini.
 
Dia juga kuat meroyan bila BN kalah. Kini drone sedang memerhati pak Kadir. Dia serta RBA suka jilat
 
==Kerjaya==
Kadir Jasin dilahirkan pada 23 Ogos 1947 di Kampung Tanah Merah, Mukim Guar Kepayang, Pendang (ketika itu Kota Star), Kedah. Walaupun namanya Kadir Jasin tapi dia bukan asal Melaka, nama pun dah kencing.
 
Selepas belajar di Tingkatan 6 di Kedah, beliau menjadi [[wartawan]] di [[Bernama]] (1969) yang ketika itu terletak di sebuah banglo lama di Jalan Tun Abdul Razak. Ketika itu, [[Peristiwa 13 Mei]] baru sebulan berlalu. Ketika itu, masih banyak mayat mangsa di [[Hospital Besar Kuala Lumpur]] belum dituntut.
 
Kerjaya wartawan memang sesuai dengan dirinya. Beliau pernah menjadi "Group Editor" di NSTP (1988-2000) dan merupakan Ketua Editor di Berita Publishing Sdn Bhd<ref>http://www.bharian.com.my/sejarah?m=1</ref> (2000-sekarang); menulis kolum "Other Thots" dalam majalah ''[[Malaysian Business]]'' dan telah menterjemah buku tulisan [[Tun Dr Mahathir]], "Doctor In The House" kepada bahasa Melayu iaitu bertajuk "Doktor Umum". Banyak persoalan dari Mantan Perdana Menteri Malaysia ke 6 tidak dapat dijawab oleh beliau malah dipusing dengan fakta merapu yang lain. Sebagai tokoh journalist ini adalah memalukan kerana sikapnya tak ubah seperti Netizen Mohd Shah Rim dan Dos.
 
Pada 2020, Kadir Jasin digelar oleh netizen sebagai Taukey MRCB kerana pernah memegang saham MRCB sebanyak 30.37%. Dianggarkan kekayaan beliau mengatasi Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang hanya mampu memegang saham MRCB sebanyak 10.34% sahaja pada waktu itu. Berbekalkan kekayaan yang diperolehi, Kadir Jasin membeli kesemua drone CIA dan menggunakan nya untuk memantau dah menyerang bot bot yang diketuai oleh pahlawan bugis. Kadir Jasin adalah ejen CIA (BUKAN EJEN ALI)
 
Walaupun hanya bersekolah tingkatan 6 sahaja dan kurang kacak, beliau tetap berpegang pada prinsip "x hensem x ape, janji kaya, masuk 10 cuci 30".Itulah yang membuatkan beliau berjaya dan kaya raya.
 
Ramai rakyat Malaysia kurang arif mengenai harta Pak Kadir. Beliau adalah ahli perniagaan atas talian. Berikut adalah contoh perniagaan beliau.
 
5/25 Promotion Hari Raya Baru
 
100% WLC B.0.N.U.S
 
30 get 60
 
50 get 100
 
100 get 200
 
Wasap
 
<nowiki>https://wkvip.wasap.my</nowiki>
 
Telegram
 
<nowiki>https://t.me/wkvip</nowiki>
 
==Saman Datuk Zaid==
Baris 65 ⟶ 39:
# "Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics" (2009)
# "Membangun Bangsa dengan Pena" (2009).
# "Melabur Bersama Drone CIA" (2020).
 
==Anugerah==