Parti Gerakan Rakyat Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
kTiada ringkasan suntingan
Baris 106:
 
=== 2018 – 2020: Titik Permulaan Yang Baru ===
Kekalahan Barisan Nasional di PRU14PRU-14 jelas menunjukkan bahawa rakyat menolak pemerintahan BN. Oleh itu, pada 23 Jun 2018, kepimpinan Gerakan di bawah Sdr Mah Siew Keong telah membuat keputusan untuk meninggalkan Barisan Nasional dan membuat pendirian untuk mewujudkan blok ketiga secara bebas. Pada 16 September 2018, Sdr. Mah Siew Keong telah mengumumkan perletakan jawatannya sebagai presiden parti ketika Persidangan Perwakilan Gerakan Negeri Sembilan yang ke-43. PilihanrayaPemilihan parti yangtelah diadakan pada bulan November 2018 telahdan menyaksikan lebih banyak orangahli anak muda mengambil bahagian, jelas sama sekali ia menunjukkan komitmen tinggi untuk membina semula Gerakan. Lantaran itu, pada 17 November 2018, Sdr. Dr. [[Dominic Lau Hoe Chai]] telah dilantik sebagai presiden nasionalparti yang ke-6 dan beliau berjanji untuk membina semula Gerakan dan mewujudkan kuasa ketiga yang bebas dalam politik Malaysia di bawah pucuk kepimpinannya. Pada Mac 2019, Parti Gerakan Rakyat Malaysia menyambut ulang tahun penubuhan yang ke-51 yang bertemakan ‘Menghidupkan''Menghidupkan Semula Gerakan, Belayar ke Arah yang Baru’Baru'' (‘RevitalizeRevitalize Gerakan, Sail Anew’). Pelbagai program telah dianjurkan di peringkat negeri dan pusat yang menekankan halatuju, pembaharuan dan pergerakan kuasa ketiga. Lantaran itu, Sdr. Dr. Dominic Lau Hoe Chai berikrar untuk mengembalikan semula kegemilangan parti dan menawan semula negeri Pulau Pinang.
 
Pada 16 November 2019, Pilihanrayapilihan Kecilraya kecil (PRK) Parlimen TanjungTanjong Piai diadakan susulan kematian penyandangnya Datuk Dr. Md Farid Md Rafik dari Pakatan Harapan (PPBM). Parti Gerakan meletakkan timbalan setiausaha agung SdriSaudari Wendy Subramaniam sebagai calon parti pada PRK itu bagi memberi pilihan alternative kepada pengundi Tanjung Piai. Ini merupakan kali pertama Gerakan bertanding menggunakan logo, bendera, serta nama parti sendiri setelah hampir lima dekad. Inilah julung kalinya, sebagai sebuah parti yang bebas, Gerakan membuat keputusan sendiri untuk bertanding dalam PRK tersebut.
 
Pada Mac 2019, Gerakan mengumumkan bahawa parti Gerakan akan menerbitkan laporan suku tahunan serta laporan tahunan untuk memantau dasar dan keputusan kerajaan Pakatan Harapan bermula dari Januari 2019. Tujuan 'kad laporan' ini adalah untuk menyediakan kayu ukur untuk meneliti dan menilai dalam membuat keputusan, membuat dasar dan pernyataan kerajaan PH secara suku tahunan untuk memantau komitmen dan penerimaan mereka oleh orang awam.
Baris 119:
 
Sempena sambutan Tahun Baru Cina 2020, Gerakan telah menjemput Perdana Menteri yang ketika itu ialah Tun Dr Mahathir Mohamad serta Menteri Kanan, Azmin Ali. Kehadiran mereka amat bermakna kerana ia adalah tradisi Gerakan untuk menjemput Perdana Menteri ke Majlis Rumah Terbuka Tahun Baru Cina PGRM setiap tahun walaupun parti Gerakan bukan ahli gabungan pemerintah. Pada 24 Mac 2020, Gerakan menyambut ulang tahun ke-52 parti berikutan penubuhannya. Walau bagaimanapun, sambutan itu dibatalkan kerana penularan wabak COVID-19 adalah sejajar dengan Perintah Kawalan Pergerakan (MCO) kerajaan. Gerakan juga melancarkan kempen "Satu Hati & Lawan COVID-19" untuk mempromosikan perjuangan menentang koronavirus dengan mendermakan sumber kepada pihak barisan hadapan. Selain itu, Gerakan juga telah mengedarkan topeng muka percuma, botol air mineral dan hand sanitizer kepada orang ramai berhubung dengan COVID-19.
 
<br />
 
== Senarai presiden ==