Pemasaran: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
DannyS712 (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 2405:3800:844:E67:85B:E6E1:C6C2:2D61 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Polar
Teg: Undur
Baris 1:
'''[http://www.epemasaran.com Pemasaran]''' ialah fungsi sosial dan pentadbiran yang bertujuan untuk mencipta, mengembangkan dan mengekalkan pelanggan dalam suatu aktiviti ekonomi atau pertukaran barang dan perkhidmatan. Dengan perkataan lain, pemasaran ialah proses [[komunikasi|pengkomunikasian]] nilai suatu [[barang]] atau [[perkhidmatan]] kepada [[pengguna]]. Pemasaran terkadang boleh ditafsirkan sebagai seni [[menjual]] produk, tetapi [[penjualan]] hanyalah satu bahagian daripada pemasaran. Oleh kerana istilah "pemasaran" boleh menggantikan "[http://www.epemasaran.com [iklan|periklanan]]", ia adalah keseluruhan strategi dan fungsi penawaran barang atau perkhidmatan kepada pengguna.<ref>''The Definition of Marketing.'' [[American Marketing Association]]. http://www.marketingpower.com/AboutAMA/Pages/DefinitionofMarketing.aspx. Retrieved 2011-04-04. This definition is part of the ongoing, [http://www.themasb.org/projects/underway/ Common Language: Marketing Activities and Metrics Project].</ref> Pemasaran menyasarkan untuk mengenali dan memenuhi kehendak pengguna di dalam mengekalkan keuntungan aktiviti yang dijalankan.
 
Dari sudut pandang masyarakat awam, pemasaran ialah tautan antara tuntutan kebendaan masyarakat dan corak sambutan ekonominya. Pemasaran memenuhi keperluan-keperluan dan keinginan-keinginan ini melalui proses pertukaran dan pembinaan hubungan dalam waktu lama. Proses pengkomunikasian nilai suatu barang atau perkhidmatan melalui penentuan posisi kepada pengguna. Pemasaran boleh dipandang sebagai fungsi perbadanan dan sekumpulan proses penciptaan, penghantaran, dan pengkomunikasian nilai kepada pengguna, dan mengurusi hubungan pengguna di dalam cara yang menguntungkan perbadanan dan para pemegang [[saham]]. Pemasaran ialah sains tentang pemilihan pasar sasaran melalui analisis pasar dan pengelompokan pasar, sama ada memahami tingkah laku pembelian pengguna dan menyediakan nilai pengguna yang lebih tinggi.
 
Pemasaran yang baik
 
Secara umumnya, kebanyakan pelan pemasaran memperincikan cara produk atau perkhidmatan harga, diedarkan, dan dipromosikan. Elemen utama biasanya bilangan unit yang akan dijual dan pulangan kewangan daripada jualan tersebut (keuntungan) . Bagi kebanyakan firma, matlamat korporat adalah untuk membuat keuntungan. Dalam istilah yang paling sederhana, Syarikat boleh menjana keuntungan dengan menjual produk untuk lebih daripada kos untuk mengilang, mengedar, dan promosi . Untuk menjana keuntungan, Syarikat mempunyai dua pilihan: mengurangkan kos atau menjana jualan tambahan.
 
Kebanyakan firma biasanya mempunyai empat bidang yang boleh dimanipulasi untuk meningkatkan keuntungan. Produk ini yang elementsini biasanya dipanggil campuran pemasaran (atau yang dipanggil empat P). Dengan pelbagai dan menggabungkan empat faktor ini, Pengurus pemasaran cuba mengurangkan kos dan/atau meningkatkan kelantangan untuk membantu memenuhi matlamat korporat peningkatan keuntungan. Jadi matlamat utama pemasaran adalah untuk mengenal dan mengingatkan penguna tentang produk agar dapat mencapai jualan dan menhasilkan untung.
 
== Lihat juga ==
Baris 13 ⟶ 7:
 
== Rujukan ==
{{reflist}}
{{reflist}}2.'''<big>http://www.epemasaran.com/home/blog/</big>'''
 
[[Kategori:Ekonomi]]
[[Kategori:Pemasaran]]