Kecondongan orbit: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Polar (bincang | sumb.)
Baris 10:
 
=== Satelit semula jadi dan tiruan ساتليت سمولا جادي دان تيروان ===
Kecondongan orbit [[satelit semula jadi]] atau [[Satelit tiruan|tiruan]] diukur berbanding dengan satah khatulistiwa jasad yang ia orbit, jika ia mengorbit dengan cukup dekat. Satah khatulistiwa ialah satah yang berserenjang dengan paksi putaran jasad pusat.
 
Kecondongan 30° juga dapat dijelaskan menggunakan sudut 150°. Kelazimannya adalah bahawa orbit normal bergerak [[Pergerakan terus|searah]] iaitu orbit ke arah yang sama dengan putaran planet. Kecondongan lebih besar daripada 90° menggambarkan [[Pergerakan songsang|orbit songsang]]. Oleh itu:
 
* Kecondongan 0° bermaksud jasad yang mengorbit mempunyai orbit searah pada satah khatulistiwa planetnya.
* Kecondongan lebih besar daripada 0° dan kurang dari 90° juga menggambarkan orbit searah.
* Kecondongan 63.4° sering disebut '''kecondongan kritikal''', ketika menggambarkan satelit buatan mengorbit Bumi, kerana mereka mempunyai hanyutan apogee sifar.<ref>[http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:611689/FULLTEXT02.pdf Arctic Communications System Utilizing Satellites in Highly Elliptical Orbits], Lars Løge – Section 3.1, Page 17</ref>
* Kecondongan tepat 90° adalah orbit kutub, di mana kapal angkasa melintasi kutub utara dan selatan planetnya.
* Kecondongan lebih besar daripada 90° dan kurang dari 180° adalah orbit songsang.
* Kecondongan tepat 180° adalah orbit khatulistiwa songsang.
 
Untuk bulan [[planet bumian]] yang dihasilkan oleh impak yang tidak terlalu jauh daripada bintangnya, dengan jarak planet–bulan yang besar, satah orbit bulan-bulan tersebut cenderung sejajar dengan orbit planet di sekitar bintang kerana pasang surut daripada bintang, tetapi jika jarak planet–bulan kecil, satah orbitnya mungkin condong. Untuk [[gergasi gas]], orbit bulan cenderung sejajar dengan khatulistiwa planet gergasi, kerana ia terbentuk dalam cakera sirkumplanet.<ref>[http://epjwoc.epj.org/articles/epjconf/pdf/2011/01/epjconf_ohp2010_04003.pdf Moon formation and orbital evolution in extrasolar planetary systems-A literature review], K Lewis – EPJ Web of Conferences, 2011 – epj-conferences.org</ref> Tuntasnya, ini hanya berlaku untuk satelit biasa. Jasad yang ditangkap pada orbit yang jauh berbeza kecondongannya, sementara jasad yang ditangkap pada orbit yang agak dekat cenderung mempunyai kecondongan yang rendah kerana kesan pasang surut dan gangguan oleh satelit biasa yang lebih besar.
 
 
== Makna lain معنى لاين ==