Grounded (permainan video): Perbezaan antara semakan

permainan video terbitan tahun 2022
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Dicipta dengan menterjemah laman "Grounded (video game)"
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 08:30, 29 Julai 2020

Grounded adalah permainan ikhtiar hidup akan datang yang dibangunkan oleh Obsidian Entertainment dan diterbitkan oleh Xbox Game Studios . Ia diluncurkan untuk Windows dan Xbox One pada 28 Julai 2020 sebagai permainan akses awal. Permainan ini mengisahkan watak pemain telah dikecilkan semut dan harus berjuang untuk bertahan di halaman belakang yang penuh dengan bahaya.

Grounded
PembangunObsidian Entertainment
PenerbitXbox Game Studios
PengarahAdam Brennecke
PerekaBobby Null
EnjinUnreal Engine 4 Sunting ini di Wikidata
PlatformMicrosoft Windows
Xbox One
Pelepasan28 Julai 2020 (akses awal)
2021 (keluaran penuh)
GenreIkhtiar hidup
ModPemain tunggal, multipemain

Permainan

Grounded adalah permainan ikhtiar hidup yang boleh dimainkan sama ada pada orang pertama atau ketiga. Dalam permainan, protagonis itu mengecil sekecil saiz seekor semut dan mesti berusaha untuk terus hidup di belakang rumah. Dalam permainan, watak pemain perlu mencari makanan dan air dalam jumlah yang cukup, atau mereka akan kehilangan kesihatan kerana kelaparan atau dehidrasi.[1] Belakang rumah dipenuhi dengan pelbagai serangga, termasuk labah-labah, lebah, hama, mentadak dan kumbang kura-kura. Serangga yang berbeza mempunyai tujuan yang berbeza dalam permainan. Sebagai contoh, labah-labah adalah salah satu pemangsa puncak permainan yang akan memburu pemain, kumbang boleh membawa pemain ke sumber makanan, sementara kutu daun dapat dimasak dan dimakan untuk makanan. Pemain juga boleh menebang rumput untuk mengumpulkan embun.[2] Permainan ini mempunyai pilihan kebolehcapaian untuk pemain yang mempunyai araknofobia yang membolehkan pemain memutuskan bagaimana labah-labah yang menakutkan dalam permainan.[3]

Ketika pemain maju dalam permainan, mereka akan mengunjungi kawasan baru di halaman belakang. Kesukaran permainan secara perlahan akan meningkat dan musuh yang lebih berbahaya akan diperkenalkan. Sepanjang permainan, pemain perlu mengumpulkan sumber di dunia untuk membina pangkalan agar dapat mempertahankan diri dari musuh yang bermusuhan, khususnya pada waktu malam kerana sebilangan serangga menjadi lebih agresif.[4] Sumber daya juga dapat digunakan untuk membuat alat, perangkap dan senjata yang berlainan, seperti kapak, tombak dan busur dan anak panah untuk mengalahkan musuh.[5] Pemain juga perlu menguruskan stamina mereka kerana watak yang boleh dimainkan mungkin akan habis dalam pertempuran berterusan.[6] Permainan ini boleh dimainkan secara solo, walaupun ia juga mempunyai mod berbilang pemain koperasi empat pemain.[7]

Cerita

DItetapkan pada tahun 1990-an, kisah ini menyusul sekumpulan kanak-kanak yang mesti membongkar misteri di sebalik mengapa mereka menyusut dengan ukuran semut. [8]

Pembangunan

Berikutan pelancaran Pillars of Eternity II: Deadfire, pasukan di Obsidian Entertainment memulakan percambahan idea untuk permainan ikhtiar hidup. Walaupun majoriti kakitangan di Obsidian bekerja untuk The Outer Worlds, sebuah pasukan kecil yang terdiri daripada 13 orang memulakan pengeluaran Grounded. Permainan ini sudah di produksi sebelum pengambilalihan Obsidian oleh Microsoft pada tahun 2018.[2] Diumumkan oleh Xbox Game Studios di X019 pada bulan November 2019,[9] permainan ini dikeluarkan pada 28 Julai 2020 untuk akses awal Steam dan Pratonton Permainan Xbox.[7] Versi awal akan menampilkan sekitar 20% kempen utama permainan, dan Obsidian merancang untuk mendengar maklum balas dari komuniti ketika mereka terus berusaha untuk melepaskan sepenuhnya permainan pada tahun 2021.[5][10]

Pasukan ini menonton filem-filem termasuk A Bug's Life and Honey, I Shrunk the Kids untuk mendapatkan inspirasi. Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai pelbagai jenis serangga, pasukan ini juga menyaksikan tontonan panjang di YouTube yang dihasilkan oleh peminat serangga. Pasukan ini memilih halaman belakang sebagai lokasi permainan kerana pasukan merasa itu adalah lokasi yang dapat dikenali dan mudah didekati, tetapi juga dapat menjadi "lebih besar dari kehidupan" dan memiliki "rasa bahaya yang nyata".[2] Pengarah permainan, Adam Brennecke, membandingkan pengaturan itu dengan "taman tema", ketika pasukan menambahkan banyak mercu tanda ke dunia dalam usaha untuk menjadikannya lebih menarik.[11]

Pasukan ini membayangkan dunia permainan yang dapat berinteraksi, dan tindakan pemain akan mengubah keadaan dunia. Brennecke menambah bahawa permainan ini akan menampilkan kisah "tidak dapat dilupakan" seperti permainan Obsidian yang lain.[2] Pasukan ini bekerja secara meluas pada kecerdasan buatan serangga, yang mengatur tingkah laku mereka. Sebagai contoh, semut ingin tahu mengenai watak pemain dan pada mulanya tidak menyerang. Walau bagaimanapun, jika pemain membina pangkalan di sekitar makanan mereka, atau watak pemain menjadi lebih kuat dan semut mula melihat mereka sebagai ancaman, mereka akan menyerang pemain.[12]

Rujukan

  1. ^ Fenlon, Wes (November 14, 2019). "In Grounded, an adorable survival game from Obsidian, you're a shrunken kid in a giant backyard". PC Gamer. Dicapai pada June 18, 2020.
  2. ^ a b c d Mercante, Alyssa (November 14, 2019). "Time to get Grounded: A sneak peak at the surprising Obsidian game". GamesRadar. Dicapai pada June 18, 2020.
  3. ^ Makedonski, Brett (April 9, 2020). "Obsidian's Grounded has a mode for people who are scared of spiders". Destructoid. Dicapai pada June 18, 2020.
  4. ^ Purchese, Robert (November 15, 2019). "Obsidian's first Microsoft-owned game is basically Honey I Shrunk the Kids". Eurogamer. Dicapai pada June 18, 2020.
  5. ^ a b Devore, Jordan (June 17, 2020). "The half-hour demo for Grounded is such a pleasant surprise". Destructoid. Dicapai pada June 18, 2020.
  6. ^ Brown, Fraser (June 17, 2020). "Being shrunk down in Grounded made me confront my unquenchable thirst for blood". PC Gamer. Dicapai pada June 18, 2020.
  7. ^ a b Minotti, Mike (April 7, 2020). "Obsidian's Grounded enters early access on July 28". VentureBeat. Dicapai pada June 18, 2020.
  8. ^ Makuch, Eddie (April 7, 2020). "The Outer Worlds Dev's Next Game, Grounded, Gets A Release Date". GameSpot. Dicapai pada June 18, 2020.
  9. ^ Tyrrel, Brandin (November 14, 2019). "Grounded Announced as New Co-Op Survival Game from Obsidian". IGN. Dicapai pada June 18, 2020.
  10. ^ Ryan, Jon (November 14, 2019). "Obsidian's Grounded Is a Survival Game With Room for Growth". IGN. Dicapai pada June 18, 2020.
  11. ^ Cork, Jeff (May 5, 2020). "Looking Into Grounded's Unnatural Wonders". Game Informer. Dicapai pada June 18, 2020.
  12. ^ Cork, Jeff (April 28, 2020). "Three Big Ways Grounded Nails Its Micro-Scaled Setup". Game Informer. Dicapai pada June 18, 2020.

Pautan luaran