Pertempuran Mogadishu (1993): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ricky250 (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Teg: Suntingan sumber 2017
Baris 1:
{{BM}}
{{Infobox military conflict
| conflict = Pertempuran Mogadishu
Baris 18 ⟶ 19:
}}
 
'''Pertempuran Mogadishu''' ([[Bahasa Inggeris]]: ''Battle of Mogadishu''; [[Bahasa Somali]]: ''Maalintii Rangers''; harfiah. "Hari Para Renjer"), juga dikenali sebagai insiden '''Black Hawk Down''' (''Black Hawk Jatuh''), serta sebagai '''Pertempuran Pasar Bakara''' di [[Malaysia]], adalahialah sabahagian dari [[Operasi Gothic Serpent]]. IaPertempuran ini berlaku pada 3–4 Oktober 1993, di [[Mogadishu]], [[Somalia]], antara pasukan Amerika Syarikat — yang disokong oleh [[UNOSOM II]] — dan militia Somalia yang setia kepada panglima perang [[Mohamed Farrah Aidid]]. ItuPertempuran adalahitu sebahagianialah darisebahagian Perang Saudara Somalia yang lebih luas, yang telah meningkat sejak 1991 dan mengancam krisiskemelut kubulurankebuluran; [[Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu]] (PBB) telah bertekad untuk memberikan bantuan makanan, tetapi akhirnya mengalihkan misi mereka untuk menegakkan demokrasi dan mengembalikan pemerintahan yang aman.
 
Yang menjadi penghalang adalahialah Aidid, yang enggan bekerjasama dengan PBB. Renjer Pasukan Petugas Amerika dihantar untuk merampas dua orang leftenan eselon tinggi Aidid semasa pertemuan di bandar itu. Matlamat operasi itu tercapai, walaupun itu adalahialah kemenangan ''Pyrrhic'' dan keadaan melambung ke Pertempuran Mogadishu yang mematikan. Operasi awal pada 3 Oktober 1993, yang dimaksudkan untuk berlangsung selama satu jam, menjadi operasi kebuntuan dan penyelamatan semalam sehingga jam siang pada 4 Oktober 1993.
 
Serangan itu dirancang untuk merangkumi fasa udara dan darat. Semasa misi sedang berjalan, pasukan Somalia menembak jatuh dua buah helikopter [[UH-60 Black Hawk|Sikorsky UH-60 Black Hawk]] Amerika Syarikat menggunakan [[RPG-7]]. Pertahanan terdesak terhadap helikopter yang dijatuhkan bermula, dan juga dilakonkan semula secara dramatik dalam filem 2001 ''[[Black Hawk Down]]''. Pertempuran berlangsung sepanjang malam untuk mempertahankan mangsa nahas, termasuk memasukkan dua orang komando penembak tepat yang akan dianugerahkan ''Medal of Honor''. Pada waktu pagi, sebuah konvoi berperisai UNOSOM II bertempur menuju helikopter, lalu menyebabkan korban lebih lanjut tetapi akhirnya menyelamatkan mereka yang terselamat.
 
Korban termasuk 19 orang tentera Amerika yang mati dan 73 yang cedera, dengan pasukan Malaysia mengalami satu kematian dan tujuh cedera, dan pasukan Pakistan mengalami satu kematian dan dua cedera. Terdapat antara 315 dan 2. 000 korban di pihak Somalia. Pertempuran itu mengubah dasar luar Amerika Syarikat dan akhirnya menarik diri daridaripada misi PBB. Pengunduran Amerika itu diejek oleh [[Al-Qaeda]], yang mungkin bertanggung jawabbertanggungjawab atas latihan dan pejuang yang menjatuhkan helikopter-helikopter Amerika Syarikat. Selepas pertempuran itu, tentera Amerika yang mati diseret ke jalan oleh Somalia, yanglalu ditunjukkan di televisyen Amerika Syarikat - untuk protes orang ramai. Ketakutan akan pertempuran berulang disebut sebagai alasan keengganan Amerika untuk terlibat lebih jauh di rantau ini, dan mungkin telah mempengaruhi keputusan pentadbiran [[Bill Clinton]] untuk tidak campur tangan dalam [[Genosid Rwanda|genosid Rwanda]].
 
==Latar belakang==