Fenomena (album Search): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Eyedeal3108 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Eyedeal3108 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 15:
| Next album = [[Karisma (album Search)|Karisma]] <br> (1990)
}}
'''Fenomena''' ialah album studio pertamakeempat kumpulan [[Search]] semenjakyang kugirandikeluarkan tersebutpada bernaungtahun 1989. Album Fenomena juga merupakan album pertama Search yang diterbitkan di bawah label mereka sendiri, Go-Search Sdn. Bhd. dan menjalinkan kerjasama dengan syarikat rakaman PMC (kemudiannya bertukar nama kepada [[BMG]] Pacific sebelum ditukar sekali lagi kepada BMG Music) sebagai label edaran. [[M. Nasir]] sekali lagi menyandang tugas sebagai penerbit album Search ini yang menggunakan kemudahan rakaman di Gins Studio, Jakarta; dan King's Studio, Kuala Lumpur.
 
Album ''Fenomena'' juga merupakan album Search pertama yang terdapat dalam bentuk [[cakera padat]] (CD). Bentuk [[kaset]]nya keluar pada tahun 1989, diikuti dengan versi CD pada tahun berikutnya yang menampakkan perbezaan dalam susunan lagunya. Album ini turut mengalami baik pulih digital dan rakaman tambahan untuk keluaran semula dengan judul '''''Fenomena 2003'''''.
 
Ketika album ini dihasilkan, kumpulan Search pada asalnya terdiri daripada [[Amy Search|Amy]] (vokalis), [[Hillary Ang]] (gitar utama), [[Nordin Taib|Din]] (gitar irama), Nasir (bass) dan Yazit (dram). Namun, Hillary meninggalkan kugiran ini di tengah-tengah sesi rakaman album ''Fenomena'' untuk mengejar kerjaya solo dan tempatnya digantikan oleh bekas pemain gitar utama [[kumpulan Gersang]], [[Hamzah bin Mohd Taib]] atau Kid yang sebelumjuga iniadik merupakankepada pemain gitar utama [[kumpulan Gersang]]Din.
 
Album ini mengandungi Hits seperti Isabella, Pawana dan Fenomena.