Pertempuran Sungai Hydaspes: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
CommonsDelinker (bincang | sumb.)
Bot: Menggantikan Battle_hydaspes_combined_at.gif dengan Battle_hydaspes_combined_at.png.
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 40:
[[Gajah perang]] ini menimbulkan satu keadaan yang amat sukar bagi Zulkarnain. Kebanyakan kejayaannya di medan perang adalah disebabkan keupayannya untuk memisahkan barisan musuh dan menyelit pasukan kalavari Teman khasnya melalui bukaan tersebut. Taktik ini telah digunakan dengan jayanya dalam [[Pertempuran Issus]] dan [[Pertempuran Gaugamela]]. Bagaimanapun, gajah India menakutkan kuda Macedonian. Hanya sedikit bau haiwan yang menakjubkan ini memaksa Zulkarnain mengubah strateginya.
 
Zulkarnain memulakan pertempuran dengan menghantar pasukan panah berkuda untuk menhujani kalavari sayap kiri India. Selepas itu, dia mengepalai serbuan biasa keatas kalavari sayap kiri yang dilemahkan. Sebagaimana dijangka, kalavari sayap kanan India memecut kesebelah sayap kiri untuk membantu kalavari yang diserang. Pada ketika ini, Zulkarnain menghantar pegawai Coenus dengan kalavari untuk samaada menyerang sayap kiri India dengan mengelilingi di belakang musuh, atau menyerang kalavari India selepas mengacah sayap kanan India. Dengan itu, Zulkarnain mampu memusnahkan kalavari India sementara mengurangkan pendedahan tentera berkudanya kepada gajah perang India. Sekiranya kalavari India tidak dimusnahkan, mereka mampu membahayakan [[phalanx|formasi Phalanx''phalanx'']] dalam pertempuran berikutnya, dan kuda Macedonian mungkin tidak mampu membantu tentera bejalan kaki melawan kalavari India akibat jarak dekat dengan gajah.
 
[[Fail:Battle hydaspes combined at.png|right|thumb|300px|Gabungan serangan kalavari dan infantri]]
Baris 50:
< P style= "MARGIN: 0px">
 
Kerugian yang dialami oleh pihak Macedonia bagi pasukan kalavari adalah jauh lebih rencah berbanding infantri, dengan hanya 280 terbunuh. Zulkarnain kehilangan sehingga 4,000 orang askar pejalan kaki, kebanyakannya pasukan phalanx,<ref name= Green/> sementara secara keseluruhan 12,000 tenteranya tercedera.<ref name= Wounded/> Mereka menghadapi kebanyakan serangan gajah, kerana kuda pasukan berkuda enggan menghampiri gajah tersebut. Pihak India mengalami kematian sehingga 12,000 dan 9,000 tahanan.
 
== Keputusan dan kesan ==