Gestasi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
KLITE789 (bincang | sumb.)
Dicipta dengan menterjemah laman "Gestation"
 
(Tiada perbezaan)

Semakan semasa pada 07:15, 12 Ogos 2020

Gestasi merupakan tempoh perkembangan embrio atau janin yang terkandung di dalam haiwan viviparus,[1] khususnya untuk mamalia, tetapi juga berkenaan untuk sesetengah bukan mamalia. Mamalia bunting boleh mengalami satu atau lebih gestasi pada masa yang sama.

Selang masa gestasi itu dipanggil tempoh gestasi. Dalam bidang obstetrik manusia, usia gestasi bermaksud usia persenyawaan ditambah dua minggu, iaitu sedikit sebanyak bersamaan dengan tempoh sejak bermulanya tempoh haid yang terbaru.

Mamalia sunting

Pada mamalia, kebuntingan bermula apabila zigot (ovum yang disenyawakan) tertanam di dalam rahim wanita dan berakhir sebaik sahaja janin meninggalkan rahim.

Manusia sunting

Kehamilan manusia boleh dibahagikan kepada tiga trimester, masing-masing kira-kira tiga bulan. Trimester pertama adalah dari haid terakhir hingga minggu ke-13, trimester kedua adalah minggu ke-14 hingga 27, dan trimester ketiga adalah minggu ke-28 hingga ke-42. [2] Kelahiran biasanya berlaku pada usia kehamilan kira-kira 40 minggu, walaupun kelahiran biasanya berlaku dari 37 hingga 42 minggu. Dari minggu ke-9 kehamilan (minggu ke-11 usia kehamilan), embrio dipanggil janin.

Pelbagai faktor perlu diambil kira dalam menentukan tempoh kehamilan. Bagi manusia, janin lelaki biasanya bergestasi beberapa hari lebih lama daripada janin perempuan, dan kehamilan berganda pula bergestasi dalam jangka masa yang lebih pendek. [3]

Bukan mamalia sunting

Haiwan viviparus merupakan haiwan yang menggunakan vivipariti, iaitu: embrio berkembang di dalam jasad ibu sebelum sehingga secara langsung, berlawanan dengan yang berkembang di luar jasad ibu dalam telur (ovipariti).

Anak-anak haiwan viviparus hidup secara bebas dan mencari sumber makanan luaran sejak lahir. Sesetengah spesies biawak tertentu juga menggunakan kaedah ini seperti genus Tiliqua dan Corucia, yang mana plasenta terlekat pada ibu yang disebut matrotrofi viviparus.

Rujukan sunting

  1. ^ "gestation | Definition of gestation in English by Oxford Dictionaries". Oxford Dictionaries | English.
  2. ^ American College of Obstetricians and Gynecologists - How Your Baby Grows During Pregnancy
  3. ^ "gestation". Britannica - The Online Encyclopedia. Encyclopædia Britannica.