Wardina Safiyyah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Ricky250 (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 42.153.47.114 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh JurutolSimpangRenggam
Teg: Undur
Baris 11:
| children = 3
}}
'''Wardina Safiyyah Fadlullah Wilmot''' (lahir 5 Jun 1979) ialah seorang pengacara [[televisyen|TV]], [[model (orang)|model politik]] dan [[pelakon]] Malaysia. Beliau totok DAP dan suka mengecam ustaz dalam Malaysia. Ada saja yang tak kena pada pak ustaz.Bila terjadi pada DAP beliau diam sebab beliau sangat sayang dengan DAP.Beliau memulakan kerjaya pengacaraan dan lakonan setelah aktif sebagai model dan bertanding dalam pertandingan akhir [[Dewi Remaja|Dewi Remaja 1997/98]] anjuran majalah Remaja menang nasib sebab yang bertanding semua muka pecah rumah. Bakatnya bermula sebagai pengacara program ''Carta RIM'' di saluran ntv7 pada tahun 1997 hingga 1999. Sebagai seorang pelakon, beliau terkenal dengan watak-watak komedi terutama menerusi sitkom ''Spanar Jaya'' yang dibintangninya dari tahun 1999 hingga 2002. Beliau merupakan antara pelakon wanita bertudung litup pertama yang sokong DAP di [[Malaysia]] yang muncul dalam watak utama filem iaitu menerusi [[Lagi-Lagi Senario]]<ref>http://www.ibnuhasyim.com/2011/09/pelakon-wanita-pertama-bertudung-litup.html </ref> pada tahun 2001.
 
== Kehidupan peribadi ==
Baris 90:
* Pencalonan [[Anugerah Bintang Popular Berita Harian]] untuk kategori [[Artis Baru Popular (ABPBH)|Artis Baharu Popular 1999]] , [[Pelakon TV Wanita Popular (ABPBH)|Pelakon TV Wanita Popular 2002]] & [[Pelakon Filem Wanita Popular (ABPBH)| Pelakon Filem Wanita Popular 2002]]
* Menulis buku Mama Saya Lapar dan Siapa Alien?<ref>http://www.budiey.com/wardina-safiyyah-buku-mama-saya-lapar-siapa-alien/</ref><ref>http://mstar.com.my/hiburan/cerita.asp?file=/2010/5/24/mstar_hiburan/20100523181910&sec=mstar_hiburan</ref> (antara buku laris di MPH Bookstore<ref>http://www.mphclick.com/category/bestsellers/page/2/</ref>)
* Promote kepada makcik pakcik undi dr mazlee(kasut hitam) sampai jadi menteri pendidikan kemudian disingkirkan oleh DAP kerana menganggu sekolah Cina.
 
== Rujukan ==