Dinasti Nerva-Antoninus: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
kTiada ringkasan suntingan
 
Baris 2:
|image=[[Image:Roman Empire 125.png|center|thumb|200px|Empayar Rom pada 125.]]
}}
'''Dinasti Nerva-Antoninus''' merupakan sebuah [[dinasti]] tujuh [[Maharaja Rom]] yang memerintah [[Empayar Rom]] daripada 96 Masihi hingga 192 Masihi. Maharaja ini adalah [[Nerva]], [[Traianus]], [[HadrianHadrianus]], [[Antoninus Pius]], [[Marcus Aurelius]], [[Lucius Verus]], dan [[Commodus]].
 
Lima maharaja pertama dalam enam penggantian dinasti ini adalah dipilih dari orang yang diambil sebagai keluarga angkat. Di bawah undang-undang Rom, ikatan keluarga angkat yang sah adalah sama seperti keluarga kandung. Disebabkan ini, semua kecuali maharaja yang pertama dan terakhir Nerva-Antoninus dipanggil '''Maharaja Angkat'''.
Baris 9:
 
== Dinasti Nerva-Traianus ==
[[Nerva]] adalah penguasa pertama dari dinasti ini. Walaupun pemerintahannya adalah singkat, ia menyaksikan satu perdamaian separa antara tentera, Senat dan rakyat biasa. Nerva mengangkat puteranya yang merupakan pemimpin tentera yang popular [[Traianus]]. Sebaliknya, [[Hadrianus]] menggantikan Traianus; baginda telah dianggap waris yang seterus dan menegaskan bahawa baginda telah diangkat ketika Traianus di ambang kematian.
 
<gallery>