Abdel Fattah El-Sisi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aybeg (bincang | sumb.)
Membatalkan semakan 4750644 oleh 60.51.41.27 (Perbincangan)
Teg: Buat asal
Aybeg (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 2:
{{Infobox officeholder
|name = Abdel Fattah el-Sisi
|image = Abdel Fattah el-Sisi September 2017.jpg
|office = Deputy Prime Minister of Egypt
|primeminister = [[Hazem Al Beblawi]] {{small|(Acting)}}<br>[[Ibrahim Mahlab]] {{small|(Acting)}}
Baris 38:
|battles = [[Gulf War]]<br>[[Sinai insurgency|Sinai Insurgency]]
}}
'''Abdel Fattah Saeed Hussein Khalil El-Sisi''' (lahir 19 November 1954) adalah Mantanahli Panglima Angkatan Bersenjatapolitik Mesir ,yang Menterimerupakan PertahananPresiden ,Mesir dariyang 12keenam Ogosdan 2012sekarang, sampaibekas 26Pengarah MacPerisikan 2014.Ketenteraan, Beliaumantan berperanan mengusir Presiden Islam [[Mohamed Morsi]]Menteri Pertahanan, menyokong protes massa terhadap Morsi dan danmantan kerajaan MorsiJeneral.E-Sisi diangkatMulai sebagai10 TimbalanFebruari Pertama2019, PerdanaSisi Menterijuga Mesirmula danberkhidmat Menteriselama Pertahanan.Seterusnyasatu disahkantahun sebagai PresidenKetua MesirKesatuan selepasAfrika, [[Pilihanyang raya Presiden Mesir 2014]]berakhir pada 29 Meitahun 20142020.
 
== Awal kehidupan ==
El-Sisi lahir pada 19 November 1954 di [[Kairo]] . Dia dibesarkan di [[Gamaleya]], beberapa puluh meter dari [[Masjid Al-Azhar]] dan seperempat di mana [[Muslim]] , [[Yahudi]] dan [[Kristen]]. Beliau sering mendengar [[loceng gereja]] dan menyaksikan masyarakat [[Yahudi]] Mesir ke rumah ibadat mereka tanpa sebarang halangan. Keluarganya berasal dari Monufia Governorate . Dia anak kedua dari lapan beradik (ayahnya kemudian memiliki enam anak lain dengan isteri kedua) . Ayahnya, seorang Muslim konservatif, tapi tidak radikal, pemilik toko barang antik kayu bagi palancong di bazaar bersejarah Khan el-Khalili. Dia sering dilihat berkunjung ke perpustakaan Universiti al-Azhar. Dia bertemu dengan isterinya Entissar Amer dan mereka berkahwin pada 1977.
 
== Kerjaya tentera ==
El-Sisi menjadi tentera pada 1977 di infantri mekanik iaitu berperanan sebagai anti-tank dan perang mortar. Dia menjadi Komandan Northern Daerah Militer-Alexandria (2008() dan kemudian Pengarah Perisikan Tentera . El-Sisi adalah anggota termuda dalam Dewan Tertinggi Angkatan Bersenjata Mesir .
 
Pada 12 Ogos 2012, Presiden Mesir Mohamed Morsi menggantikan [[Mohamed Hussein Tantawi]] , Panglima Angkatan Bersenjata Mesir , dengan El-Sisi. El-Sisi juga mengambil pos dari Menteri Pertahanan dan Produksi Militer di Qandil Kabinet .