Endau: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yuukihanamizu (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
→‎Ekonomi: Perapihan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Advanced mobile edit
Baris 9:
 
==Ekonomi==
Dari segi [[ekonomi]], kegiatan utama penduduk di Endau adalah perikanan dan pertanian. Sebagai pelabuhan utama perikanan di Pantai Timur, kegiatan perikanan amat penting. Kebanyakan hasil tangkapan laut dijual ke [[Singapura]] dan seluruh negeri [[Johor]].
 
Pertanian adalah merupakan aktiviti penting di [[Endau]]. Terdapat kawasan sawah padi yang luas di "Sawah Labong" yang terletak di sepanjang petempatan di [[Kampung Semaloi]], [[Bukit Pasir]] dan [[Labong]] dengan keluasan kira-kira 6,000 ekar. Penanaman padi cara moden telah lama dilakukan di sini semenjak awal [[kemerdekaan negara]] di mana penggunaan jentera moden sepenuhnya telah digunakan semenjak tahun 1960 lagi. Sawah padi ini mendapat bekalan air secara terkawal dan sistematik dari [[empangan]] di [[Tasik Labong]] yang juga menjadi sumber bekalan [[air]] bersih kepada penduduk di sekitar [[Endau]].
 
Getah dan kelapa sawit juga diusahakan di sini di mana kebanyakannya meliputi kawasan felda dan felcra. Felda Endau yang merupakan petempatan felda tertua di Malaysia mengusahakan tanaman getah dan kelapa sawit.
 
 
==Pelancongan==