Bukit Gantang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
26 Ramadan (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 183.171.92.183 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Polar
Teg: Undur
Baris 19:
== Sejarah awal Bukit Gantang ==
 
Satu ketika dahulu, Bukit Gantang pernah dijadikan sebagai sebuah pusat pentadbiran Jajahan [[Larut]] oleh [[Long Jaafar]] setelah dilantik sebagai Ketua daerah Larut<ref>[http://www.google.com.my/search?tbm=bks&hl=en&q=%22Long+Jaafar%22+raja+larut&btnG=#hl=en&tbs=bkv:a&tbm=bks&sclient=psy-ab&q=%22In+1850+Long+Jaafar+was+given+a+grant%22&oq=%22In+1850+Long+Jaafar+was+given+a+grant%22&aq=f&aqi=&aql=&gs_l=serp.3...14833.17940.0.18347.3.3.0.0.0.0.128.310.1j2.3.0...0.0.vY_6qZnbM5k&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=d9c4167fc3051cfa&biw=1280&bih=619 Journal of the Malaysian Branch of the Royal Asiatic Society, Volume 26, Royal Asiatic Society of Great Britain and Ireland. Malaysian Branch, Singapore]</ref> melalui perlantikan oleh ayahandanya Syed Alang Alauddin ibni Sultan Mudzaffar Syah III<ref>[https://sites.google.com/site/malaysianroyal/home The Malaysia's Royal-Pengesahan nama sultan dan jawatan Panglima Bukit Gantang (1857 - 1865)]</ref>, Maharaja Benua Islam Siam Kedah ( jangan menaip time isap gam ) pada tahun 1856. Syed Alang Alauddin juga bergelar Panglima Bukit Gantang.
 
Long Jaafar telah mendirikan sebuah kubu pertahanan di Pekan Bukit Gantang bagi menangkis serangan dari Thai dan [[Kedah]] semasa zaman pertengahan dahulu. Kota ini juga telah menyaksikan peperangan antara Thai dan [[Kedah]] terhadap Kerajaan Negeri [[Perak]] dan menyaksikan pertahanan utara negeri [[Perak]] jatuh kepada Thai dan [[Kedah]] yang mengakibatkan angkatan perang [[Perak]] terpaksa berundur ke [[Kuala Kangsar]] sebelum perjanjian damai antara Thai dan [[Perak]] ditandatangani.
Baris 34:
 
=== Zaman Kesuraman Bukit Gantang ===
Apabila Syed Alang Alauddin mangkat dalam tahun 1862, [[Long Jaafar]] telah dilantik menjadi Maharaja Benua Islam Siam Nagara Kedah bergelar Sultan Jaafar Mudazam Syah (wahhh.. dasat ko punya cerita ). Baginda kemudiannya melantik [[Ngah Ibrahim]] untuk menggantikan tempatnya sebagai Raja Larut. Ngah Ibrahim telah memindahkan Pusat Pentadbiran Jajahan [[Larut]] dari Bukit Gantang ke [[Matang]] kerana berpendapat bahawa Bukit Gantang terletak agak jauh dari [[Taiping]].
 
Ketika Pusat Pentadbiran Jajahan [[Larut]] di [[Matang]], [[Ngah Ibrahim]] telah menjadikan Pelabuhan [[Kuala Sepetang]] sebagai pelabuhan laut baru bagi menggantikan Pelabuhan Sungai Limau. Walau bagaimanapun, pergolakan dan campurtangan penjajah Inggeris telah bermula semasa era pemerintahan Ngah Ibrahim yang menyaksikan beliau telah dihukum buang negeri kerana terlibat dengan komplot pembunuhan Residen British yang Pertama di Perak iaitu Sir [[JWW Birch|James Birch]]. Pada ketika ini, Bukit Gantang hanya menjadi sebuah Pekan Kecil yang mempunyai tinggalan - tinggalan sejarah seperti [[Kota Bukit Gantang]], Tapak Stesen Keretapi Bukit Gantang, Makam Long Jaafar dan ahli - ahli keluarganya, Pejabat Penghulu serta makam - makam lama.