Serunai: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Lee Jian Song (bincang | sumb.)
Baiki ejaan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Saya buat ini untuk memberitahu sejarah serunai
Teg-teg: Dibalikkan Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 1:
 
'''Serunai''' atau juga disebut '''puput serunai''' adalah nama [[alat muzik tiup]] yang dikenali secara tradisional dalam kalangan masyarakat [[Minangkabau]] di [[Sumatera Barat]], [[Indonesia]]. Bahagian unik dari serunai adalah ujungnya yang mengembang, berfungsi untuk memperbesar [[volume]] suara.
=== Serunai ===
{| class="wikitable"
'''|Serunai''', atau juga disebut '''puput serunai''', adalah nama [[alat muzik ''aerofonik'' (tiup]]) yang dikenaliterkenal secarasebagai tradisionalalat dalammuzik tradisional kalanganbagi masyarakat [[Minangkabau]] di [[Sumatera Barat]], [[Indonesia]]Minang. Bahagian yang unik daribagi serunai adalahialah bahagian ujungnyahujungnya yang mengembang, berfungsi untuk memperbesar [[volume]] suara.
 
     Puput serunai biasanya dimainkan dalam acara-acara adat yang ramai, seperti upacara perkahwinan dan sebagainya. Alat muzik ini juga biasa dimainkan secara bebas, baik perseorangan, pada saat menanam padi atau saat bekerja di ladang. Muzik serunai juga popular untuk mengiringi pertunjukan pencak silat masyarakat Minang. Dalam sesebuah penampilan, serunai dapat dimainkan secara solo (sendirian), dan dapat digabungkan dengan alat muzik tradisional yang lainnya, seperti gendang dan sebagainya.
 
     Dalam permainan wayang kulit Kelantan, serunai menjadi salah satu alat yang penting untuk mengiringi lagu-lagu yang dikehendaki oleh dalang di samping alat muzik yang lain seperti gong, gendang, geduk, gedombak, canang, dan kelenang.
 
     Terdapat dua jenis atau saiz serunai yang biasa digunakan permainan wayang kulit ini iaitu serunai besar dan serunai kecil. Serunai besar adalah serunai yang mempunyai suara rendah biasanya di pakai untuk mengiringi lagu-lagu yang tidak menggunakan nyanyian dalang sepenuhnya seperti lagu berjalan, pak dogol dan lain-lain lagi. Serunai kecil pula ialah serunai yang mempunyai nada suara yang tinggi, digunakan untuk mengiringi lagu-lagu nyanyian dalang khususnya lagu yang dipinjam daripada lagu makyung seperti lagu pakyung muda, lagu mengulik dan sebagainya.
 
     Serunai diperbuat daripada kayu yang dilarik berbentuk bulat dan mempunyai 3 bahagian iaitu kecopong atau patak, batang dan nali. Pada nali inilah dipasang pipit yang diperbuat dari daun tar (lontar atau kelapa laut) dilipat menjadi 4 keping diikat serta dipotong mengikut kesesuaian pada nali tersebut. Untuk mendapatkan pipit yang berkualiti maka perlulah melalui proses tertentu daripada mula menanam pokok tar, lokasi tempat, pemilihan daun, rebusan, pengeringan dan beberapa perkara lagi.
|}
 
== Latar belakang ==