Partai Golongan Karya: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
add category
PM Poon (bincang | sumb.)
k kemaskini
Baris 1:
[[Imej:Logo_GOLKAR.jpg|left|Logo parti]]
 
'''Parti Golongan Karya''' ('''Parti Golkar''') merupakan [[parti politik]] yang terbesar di [[Indonesia]]. Ia bermula dengan kebangkitan [[Sekber Golkar]] oleh [[angkatan darat]] pada akhir pemerintahan Presiden [[Sukarno]] untuk menandingi pengaruh [[Parti Komunis Indonesia]] dalam [[bidang politik]]. Dalam perkembangannya, Sekber Golkar bertukarmenukarkan gelarannya kepada "Golongan Karya" dan menjadi salah satu peserta dalam [[pilihanraya]].
 
Dalam Pilihanraya [[1971]] (pilihanraya yang pertama dalam pemerintahan Perintah Baru Presiden [[Suharto]], Golongan Karya muncultermuncul sebagai pemenang., damdan kemenangan ini diulangi pada pilihanraya-pilihanraya lainnyayang seterusnya, yaituyakni Pilihanraya [[1977]], [[1982]], [[1987]], [[1992]], dan [[1997]]. Kejadian ini dapat dimungkinkan, kerana pemerintahan Suharto membuat kebijakan-kebijakan yang sangat mendukung kemenangan Golkar, seperti peraturan ''monoloyalitas PNS'', dan sebagainya.
 
Pada penamatan pemerintahan Suharto dan semasa reformasi bergulir, Golkar menukarkan gelarannya sekali lagi menjadi "Parti Golkar", dan untuk kali pertama, mengikuti pilihanraya tanpa apa jua bantuan seperti diyang terdapat pada masa pemerintahan Suharto. Pada Pilihanraya [[1999]] yang diselenggarakan oleh Presiden [[Jusuf Habibie]], perolehan suara Parti Golkar turun menjadi peringkat kedua setelah [[PDI-P]].
 
Ketidakpuasan terhadap pemerintahan [[Megawati Sukarnoputri|Megawati]] menjadi salah satu sebab rakyat Indonesia mengembalikan Parti Golkar di Pilihanraya [[2004]]. Parti Golkar sekarang dipimpin oleh Ketua Umum DPP Golkar, [[Akbar Tanjung]], Ketua Umum DPP Golkar, yang juga mememangmemegang jawatan [[Ketua DPR]].
 
* ''Lihat juga'': [[Parti-parti politik Indonesia]]