Wan Mokhtar Ahmad: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
→‎Pendidikan: baiki ejaan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
→‎Kehidupan awal: tambah kandungan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 48:
 
== Kehidupan awal ==
Wan Mokhtar merupakan anak kepada Wan Ahmad bin Wan Abdul Hamid (berasal dari Kampung Daik), seorang peniaga runcit dan kain songket di [[Pasar Payang]], Kuala Terengganu.Wan Ahmad berasal daripada Patani dan mempunyai hubungan kekeluargaan dengan ulama-ulama Patani seperti Syeikh Wan Abdul Qadir Bukit Bayas, Tok Syeikh Duyung, Syeikh Nik Mat Kecik al Fathani dan lain-lain.

Ibunya, Fatimah Mohamad, yang berasal dari Kampung Nesan Empat meninggal dunia ketika Wan Mokhtar berusia 5 tahun. Selapas itu Wan Ahmad mengahwini adik iparnya sendiri Wok Khatijah (iaitu emak saudara Wan Mokhtar). Bagaimanapun, Wan Mokhtar sejak kecil dipelihara oleh neneknya Wan Mandak di Kampung Daik.
 
Bersama Wok Khatijah, Wan Mokhtar mempunyai 3 orang adik iaitu Wan Asiah (Exco Pergerakan Wanita UMNO Malaysia dan balu kepada bekas Timbalan Menteri Penerangan, Datuk Wan Abdul Kadir), Wan Latifah dan Wan Zaki. Seperti Wan Mokhtar, Wan Asiah juga dipelihara oleh neneknya Wan Mandak. Oleh itu, Wan Mokhtar lebih rapat dan mesra dengan Wan Asiah berbanding adik-adik yang lain.