Wan Mokhtar Ahmad: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
→‎Kehidupan awal: tambah kandungan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
→‎Pendidikan: tambah kandungan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 56:
== Pendidikan ==
Beliau telah mendapat pendidikan awalnya di Sekolah Rendah Melayu di Kuala Terengganu dan kemudiannya telah melanjutkan pelajaran di Sekolah Menengah Arab Zainal Abidin Kuala Terengganu. Mengikut gurunya Sheikh Mahmud Bakar Rafie' beliau adalah seorang pelajar yang cerdas dan aktif dalam bidang penulisan. Beliau pernah menghasilkan beberapa artikel dan terjemahan.
 
Beliau juga rajin berulang alik ke Kampung Duyung untuk belajar Bahasa Arab dengan guru beliau,Ustaz Wan Yaakob(keturunan ke-4 Tok Syeikh Duyung yang merupakan bapa kepada Dato Indera Guru,Dato Wan Manan,bekas Mufti Negeri Terengganu).
 
Berbekalkan cita-cita untuk mendalami ilmu, beliau telah meninggalkan negeri untuk melanjutkan pelajaran di ''Anglo Chinese Afternoon School'', [[Pulau Pinang]]. Pada tahun 1954, beliau telah dianugerahkan hadiah biasiswa kerajaan negeri untuk melanjutkan pelajarannya ke [[Universiti al-Azhar]], [[Mesir]],bersama-sama dengan sahabat beliau (Dato'Engku Pangeran DiRaja)Engku Alwi bin Engku Ambak Al Aidrus yang kemudiannya menjadi Mufti Negeri Terengganu.