Pertubuhan bukan kerajaan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Shakirin92 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 1:
'''Pertubuhan bukan kerajaan''' ([[bahasa Inggeris]]: ''[[:en:non-governmental organisation|non-governmental organisation]]'' atau '''NGO''') merupakan pertubuhan yang ditubuhkan oleh pihak atau pertubuhan swasta yang tidak mempunyai apa-apa hubungan dengan mana-mana [[kerajaan]]. Ada NGO yang dibiayai oleh kerajaan tertentu, namun keahlian pertubuhan sebegini tidak terbuka kepada mana-mana pihak kerajaan.
 
Tidak seperti ''Pertubuhan antara kerajaan'', "pertubuhan bukan kerajaan" merupakan suatu istilah bagi kegunaan umum tetapi ia bukan suatu definasi yang sah di sisi undang-undang. Di dalam bidang kuasa mahkamah jenis-jenis pertubuhan ini adalah "pertubuhan masyarakat awam" atau dirujukkan dengan nama-nama yang lain.
 
Sesetengah pihak menganggarkan jumlah pertubuhan bukan kerajaan antarabangsa sebanyak 40,000.<ref> ^ (Anheier et al, "Global Civil Society 2001", 2001) </ref> Bilangan pertubuhan tempatan adalah lebih tinggi lagi: [[Russia]] mempunyai 277,000 NGO.<ref>[http://web.archive.org/web/20080510192649/http://www.chicagotribune.com/news/nationworld/chi-russia-civil_rodriguezmay07,0,3849939.story Hobbled NGOs wary of Medvedev - - chicagotribune.com<!-- Bot generated title -->]</ref> [[India]] dianggarkan mempunyai di antara 1 juta dan 2 juta NGO.<ref>http://www.indianngos.com/ngosection/newcomers/whatisanngo.htm "What is an NGO?" [[January 5]], [[2007]]</ref>