Parameswara: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ricky250 (bincang | sumb.)
k Protected "Parameswara": Perlindungan khas. ([Sunting=Benarkan pengguna yang diautosahkan sahaja] (tak terbatas) [Pindahkan=Benarkan pengguna yang diautosahkan sahaja] (tak terbatas))
Hafiz Izat (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Dibalikkan Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 35:
'''Parameswara''' ([[1344]] – [[1414]]), juga dikenali sebagai '''Iskandar Shah''' dalam [[Sulalatus Salatin]], merupakan raja terakhir Kerajaan [[Temasek]] ([[Singapura]]) dan pengasas [[Kesultanan Melayu Melaka]] yang berketurunan Palembang. Menurut Sulalatus Salatin, baginda memerintah Kerajaan Temasek dari tahun [[1389]] hingga tahun [[1398]], kemudian melarikan diri ke ke [[muara]] [[Sungai Bertam]] pada [[1402]] setelah diserang oleh tentera laut [[Majapahit]] pada tahun 1389.
 
Dalam beberapa [[dekad]], bandar baharu yang diasaskan baginda di muara Sungai Bertam itu berkembang dengan pesat dan menjadi [[ibu kota]] Kesultanan Melayu Melaka. [[Suma Oriental|Riwayat Portugis]] yang ditulis ratusan tahun selepas kemangkatan baginda mencadangkan bahawa baginda berasal dari [[Palembang]] (sekarang di [[Indonesia]])dan takhta Kerajaan Temasek dirampas baginda sebelum dihalau dari Singapura, sama ada oleh orang [[Empayar Siam|Siam]] atau Kerajaan Majapahit sebelum mengasaskan Kesultanan Melayu Melaka.
 
== Etimologi ==