Selim I: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aybeg (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
CyberTPBOT2 (bincang | sumb.)
k baiki ejaan, replaced: Uthmaniyyah → Uthmaniyah (3)
Baris 16:
|othertitles = [[Dinasti Uthmaniyyah|Sultan Uthmaniyyah]], <br />''Kayser-i Rûm'' ([[Caesar (gelaran)|Caesar Rom]]), <br />[[Khalifah]],<br /> Pekerja kepada Dua Tempat Suci
}}
'''Selim I''' ([[bahasa Turki Uthmaniyyah|Turki Uthmaniyyah]]: ''سليم اوّل'', [[bahasa Turki|Turki moden]]: ''I. Selim''), nama gelaran '''''Yavuz''''' "si Tegas", tetapi sering kali dirujuk dalam Inggeris sebagai "si Serius", (10 Oktober, 1465/1466/1470 – 22 September, 1520) adalah Sultan dari [[Empayar Uthmaniyyah]] bermula pada tahun 1512 sehingga 1520. Beliau juga merupakan Sultan UthmaniyyahUthmaniyah pertama yang memegang gelaran [[Khalifah]] [[Islam]].
 
Selim membawa kepimpinan [[Sunnah Islam|cabang Sunnah]] Islam dengan penaklukan beliau ke atas [[Timur Tengah]]. Beliau membawa perubahan mendadak dalam [[Perkembangan Empayar Uthmaniyyah|polisi perluasan empayar]], yang mana banyak digunakan bagi menentang [[dunia Barat|Barat]] dan Beyliks sebelum pemerintahan beliau. Pada malam kematian beliau pada tahun 1520, [[Empayar Uthmaniyyah]] merentang hampir 1&nbsp;bilion ekar (tiga kali ganda semasa pemerintahan Selim).
Baris 26:
 
=== Penaklukan di Timur Tengah ===
Cabaran pertama bagi Selim I sebagai sultan adalah konflik di antara empayarnya dengan empayar Safavid di Parsi. [[Ismail I|Shah Ismail]] yang mempunyai orang [[Kurdish]] dan [[Azeri]] adalah penaung mazhab Syiah Islam di dalam wilayah itu yang bertentangan dengan mazhab Sunnah di dalam kerajaan UthmaniyyahUthmaniyah. Selim telah menghapuskan risiko serangan dari Iran ke Anatolia apabila beliau menyerang kerajaan Mameluk di Mesir. Kemudian Selim telah memimpin tenteranya ke Iran pada tahun 1514 dan membuat kejutan kepada kerajaan Safavid dan Shah Ismail di dalam [[Pertempuran Chaldiran]]. Tentera Uthmaniyah telah berada di dalam bandar empayar Safavid iaitu [[Tabriz]].
 
Selim I telah menyerang dan memusnahkan Kesultanan Mamluk di dalam [[Pertempuran Marj Dabiq]] dan kemudian di dalam [[Pertempuran Ridanieh]], yang membawa kepada penaklukan [[Syria]], [[Palestin]] dan [[Mesir]]. Beliau juga mengembangkan kuasa kerajaan UthmaniyyahUthmaniyah ke kota suci Makkah dan Madinah. Selain itu beliau telah memakai gelaran ''Hakim ul Haremeyn'' atau ''Pemimpin Dua Tanah Suci Islam, dan beliau juga menerima gelaran ''Khadim ul Haremeyn'' atau '' Penaung Dua Tanah Suci Islam''.
 
Selepas penaklukan Mesir dan Tanah Suci Islam pada tahun 1517, Selim telah memaksa [[Al-Mutawakkil III]] (1509–17), khalifah terakhir kerajaan Abbasiyah yang bertapak di Kaherah sejak tahun 1261 sebagai pemerintah nominal kepada Kesultanan Mamluk untuk menyerahkan secara rasmi gelaran khalifah, sebilah pedang dan sehelai jubah yang mengandungi nama [[Muhammad]]. Kesemuanya ini telah dipamerkan di dalam [[Istana Topkapi|Muzium Diraja Topkapi]] di Istanbul, Turki.
Baris 53:
 
{{DEFAULTSORT:Selim 01}}
 
[[Kategori:Kelahiran 1465]]
[[Kategori:Kematian 1520]]