Bandaraya Melaka: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Chongkian (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 75:
Sejarah [[kesultanan Melaka]] bermula dengan kedatangan [[Kesultanan Melaka#Parameswara|Parameswara]], seorang raja [[Srivijaya]] dari [[Palembang]], yang memerintah pada tahun [[1400]] hingga [[1424]]. Nama Melaka diambil sempena nama pohon tempat Parameswara berteduh. Pada ketika itu, satu perkara aneh berlaku di mana seekor kancil putih telah menendang anjing-anjing raja. Melihatkan kejadian itu Parameswara merasa kagum dan memerintahkan agar kawasan tersebut dibuka dan dinamakan sebagai Negeri Melaka. Kesultanan ini memerintah Melaka selama 110 tahun sehingga ditewas oleh pihak [[Portugal|Portugis]] pada tahun [[1511]].
 
Empayar Melaka mencapai kemuncak kuasanya semasa pemerintahan [[Kesultanan Melaka#Sultan Mansur Shah|Sultan Mansur Shah]], danwilayah Kesultanan Melaka terdiri daripada Tanah Melayu, (kini, [[Semenanjung Malaysia]]), [[Singapura]], dan sebahagianPantai besarTimur [[Sumatera]]. (kini, Indonesia) Pesaing utama Melaka ialah [[Thailand|Siam]] di utara dan [[Majapahit]] di selatan ([[pulau Jawa]]). Semasa zaman kegemilangan Kesultanan Melaka, lahirlah nama-nama besar seperti [[Tun Perak]], [[Hang Tuah]] lima bersaudara yang merupakan pahlawan besar ketika itu.
 
[[Kesultanan Melaka#Sultan Mahmud Shah|Sultan Mahmud Shah]], Sultan terakhir Kesultanan Melayu Melaka, merupakan mangsa keadaan disebabkan Portugal pada awal abad ke-16 sedang meluaskan kuasanya ke luar negara bagi merealisasikan impiannya iaitu 3K (Keagamaan, Kekuasaan, Kekayaan).