Cinta Ibadah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
CyberTPBOT2 (bincang | sumb.)
k →‎Sinopsis: pengemasan, replaced: kerna → kerana
Baris 43:
Selepas berusaha menjalankan rawatan kemoterapi selama beberapa bulan, akhirnya Siti pasrah. Penyakit barahnya tidak boleh diubati. Mengetahui ajalnya semakin menghampiri, Siti mencari calon isteri buat suaminya iaitu Hafiz. Harapannya, agar insan menggantikan tempatnya akan menjaga Hafiz dan anaknya Razak setelah ketiadaannya nanti. Siti inginkan seorang isteri yang setia, bertanggungjawab, sihat dan subur untuk suaminya.
 
Siti berkira-kira ingin menjodohkan Dr. Irma dengan suaminya. Memandangkan Dr. Irma pernah menjadi kekasih Hafiz suatu ketika dahulu. Ketika Siti ingin merapatkan kembali hubungan Dr. Irma dan Hafiz, Dr. Irma menyampaikan berita yang mngejutkan Siti. Siti diperkenalkan oleh Dr. Irma akan seorang wanita yang iras-iras seperti dirinya, iaitu Rina ([[Aishah Ilias]]).
 
Ketika Siti mendapatkan rawatan penyakitnya, Siti mengupah wanita tersebut untuk menggantikan tempatnya di rumah. Ini kerana Siti perlu ditahan selama sebulan di hospital. Hanya melalui Rina, tiada siapa akan perasan akan ketiadaannya. Malah, rahsia penyakitnya tidak diketahui umum.
 
Manakala Rina bersetuju dengan tawaran Siti untuk menyamar sebagai dirinya kerana dia amat memerlukan wang untuk mengubati ibunya. Pada mulanya rancangan itu berjalan lancar sehinggalah dia mendapati dirinya telah benar-benar jatuh cinta dengan Hafiz. Ratna yang perasan dengan sikap Siti (Rina) yang berbeza dari sebelumnya berusaha untuk membongkar rahsia penyamaran tersebut. Namun kernakerana dendam dan terlalu taksub ingin merampas semula Hafiz, Ratna akhirnya menemui ajalnya sendiri. Hafiz juga akhirnya mengetahui bahawa wanita yang tinggal bersamanya adalah Rina, bukannya Siti. Hafiz akhirnya mengahwini Rina. Ibu Hafiz, Che Ani akhirnya insaf dan berubah menjadi baik setelah keluarga mereka dikhianati oleh abangnya sendiri. Che Ani jatuh kedalam perangkap abangnya yang menyebabkan harta benda mereka dirampas. Kini Hafiz dan keluarganya menjadi miskin. Siti kini kembali setelah sembuh daripada penyakitnya. Siti bertemu Hafiz dan mendedahkan tentang penyakitnya sebelum ini, dan disebabkan penyakitnya itulah dia mengupah Rina untuk menyamar sebagai dirinya. Siti terperanjat apabila Hafiz kini jatuh miskin akibat perbuatan khianat bapa saudaranya. Siti kemudian meminta bantuan ibu angkatnya, Puan Jenny untuk membantunya mengambil semula kembali harta keluarga Hafiz yang telah dirampas oleh bapa saudara Hafiz. Dengan menyamar sebagai Jenny, Siti berjaya memperdaya bapa saudara Hafiz. Bapa saudara Hafiz akhirnya diberkas polis.
 
== Pelakon ==