Masjid Selimiye: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
BukanTeamBiasa (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
BukanTeamBiasa (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 7:
Masjid raya ini berdiri di tengah-tengah sebuah ''[[külliye]]'' (kompleks sebuah hospital, sekolah, perpustakaan dan/atau bak mandi di keliling sebuah masjid) yang terdiri dari sebuah [[madrassah]] (akademik Islam mengajar pelajaran Islam dan Sains), sebuah bilik penjaga waktu dan [[arasta]] (sebaris kedai). Ia juga mengandungi sebuah [[Muzium Kesihatan Külliye Bayezid II]], sekarangnya sebuah muzium. Dalam masjid ini Sinan menggunakan sebuah sistem oktagon sokongan yang direka melalui lapan [[tiang]] dinsisikan dalam sebuah kerang segi empat pada dinding. Keempat-empat separuh [[kubah]] di sudut-sudut segi empat belakang arches yang meloncat dari tiang-tiang, adalah bahagian-bahagian perantara di antara kubah encompassing besar (31.25m garis pusat dengan profail sfera) dan dinding-dindingnya.
[[Image:Selimiye Mosque, Dome.jpg|left|thumb|300px|Bahagian dalam]]
Sementara masjid conventional telah dihadkan oleh suatu bahagian dalam bersegmen, usaha Sinan di Edirne adalah sebuah struktur yang membuatnya boleh melihat ''[[mihrab]]'' dari mana-mana tempat dalam masjid. Dikelilingi oleh empat [[menara]] yang tertinggi di dunia Muslim, Masjid Selim II mempunyai kubah mewah meliputinya. Sekitar bahagian lain masjid telah mempunyai tamabahan: [[perpusatakaan]], sekolah, hospis, [[rumah mandi|tempat mandi]], dapur sup untuk fakir miskin, pasar, [[hospital]], dan suatu [[kubur]]. Tambahan-tambahan ini telah dijajarkan dan dikelompokkan, jika perlu. Di hadapan masjid terletaknya suatu halaman dengan suatu kawasan sama pada masjid. Inovasi ini meskipun, tidak datangnya dari saiz bangunan, tetapi dari pertubuhan bahagian dalam. Mihrad ditolak ke belakang ke suatu [[alcove]] seperti-[[apse]] dengan suatu ruang cukup dalam untuk membenarkan iluminasi tingkap dari tiga rusuk. Ini telah mempunyai kesan buatan panel jubin pada bahagian bawah dinding berkilau dengan cahaya sejadi. Almagasi dewan utama membentukan suatu [[oktagon]] berlakur dengan liputan kubah segi empat. Dibentuk oleh lapan sokongan kubah yang besar, oktagon, ditembusi oleh empat separuh kubah meliputi sudut-sudut segi empat. Keindahan disebabkan oleh keakuran bentuk-bentuk geometri menelan sesama sendiri adalah kemuncak carian hidup panjang Sinan untuk suatu ruang bahagian dalam yang bersatu.
While conventional mosques were limited by a segmented interior, Sinan's effort at Edirne was a structure that made it possible to see the ''[[mihrab]]'' from any location within the mosque. Surrounded by the four tallest [[minaret]]s in the Muslim world, the Mosque of Selim II has a grand dome atop it. Around the rest of the mosque were many additions: [[library|libraries]], schools, hospices, [[bathhouse|baths]], soup kitchens for the poor, markets, [[hospital]]s, and a [[cemetery]]. These annexes were aligned axially and grouped, if possible. In front of the mosque sits a rectangular court with an area equal to that of the mosque. The innovation however, comes not in the size of the building, but from the organization of its interior. The mihrab is pushed back into an [[apse]]-like [[alcove]] with a space with enough depth to allow for window illumination from three sides. This has the effect of making the tile panels of its lower walls sparkle with natural light. The amalgamation of the main hall forms a fused [[octagon]] with the dome-covered square. Formed by eight massive dome supports, the octagon, is pierced by four half dome covered corners of the square. The beauty resulting from the conformity of geometric shapes engulfed in each other was the culmination of Sinan's life long search for a unified interior space.
 
AtPada thepengepungan BulgarianEdirne siegeoleh oftentera EdirneBulgaria inpada 1915, thekubah domemasjid oftelah thedilanda mosqueoleh wasmeriam hit by Bulgarian artilleryBulgaria. DueOleh tokerana thepembinaan dome'skubah extremelyyang sturdysangat constructionteguh, themasjid mosqueini survivedterselamat thedari assaultserangan withdengan onlyhanya minorkerosakan damageminor. OnDengan titah [[Atatürk]]'s order, itia hastidak notdikembalikan beensejak restoreditu, sinceberkhidmat then,sebagai tosuatu serveamaran asuntuk agenerasi warningyang forakan future generationsdatang. The damage canKerosakan bedapat seendilihat atpada thefotograf photographdi abovearas, betweendi theantara bluebulatan centertengah circlebiru and the dark reddan [[Islamic calligraphy|calligraph]] tomerah itstua immediateke leftselanjut kirinya.
==Lihat pula==