Maybank: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baiki ejaan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
→‎Korporat: Baiki ejaan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 27:
 
==Korporat==
Maybank menawarkan perbankanPerbankan penggunaPengguna, perniagaanPerniagaan dan perbankanPerbankan korporatKorporat, serta perkhidmatanPerkhidmatan perbankanPerbankan swastaSwasta, menerusi satu rangkaian lebih daripada 374 pejabat cawangan dan lebih daripada 2,700 mesin ATM di Malaysia. Syarikat itu beroperasi 22 buah cawangan seluruh [[Singapura]] menyediakan satu barisan lengkap perbankan dan produk dan perkhidmatan kewangan. Maybank, menerusi Maybank Philippines Incorporated, mempunyai 45 buah cawangan di [[Filipina]] dan juga mempunyai kehadiran perbankan dalam kebanyakan pasaran [[Asia Tenggara]] yang lain, termasuk [[Brunei]], [[Papua New Guinea]], [[Indonesia]], [[Kemboja]] dan [[Vietnam]]. Bank ini juga mengendali cawangan di [[New York]], [[London]], [[Hong Kong]] dan [[Bahrain]].
 
Di samping rangkaian perbankanPerbankan komersialKomersial, Maybank juga beroperasi sebilangan operasi khusus di dalam insuransInsurans, perbankanPerbankan pelaburanPelaburan dan pengurusanPengurusan asetAset serta sektor kewangan. Anak-anak syarikat kumpulan ini termasuklah '''Etiqa Insurans & Takaful''' yang menyediakan kedua-dua produk-produk berasaskan konvensional dan Syariah, dan Maybank Investment Bank adalah bahagian pelaburan kumpulan berikutan daripada pengambilalihan Mayban Discount dan Mayban Securities. Maybank adalah bank Malaysia yang pertama diberi hak untuk menubuhkan pejabat cawangannya di [[China]].
 
Maybank telah ditubuhkan oleh rajaRaja pedagangPedagang Malaysia [[Khoo Teck Puat]], yang mati pada tahun 2004. Kumpulan syarikat ini diketuai oleh presiden dan CEO [[Amirsham Abdul Aziz]] dalam dua dekad sehingga Mac 2008 selepas beliau dilantik menjadi Menteri di Jabatan Perdana Menteri di dalam Unit Perancang Ekonomi, satu jawatan yang dipegang sehingga April 2009. Dato' Sri Abdul Wahid Omar secara rasminya dilantik menjadi Presiden & CEO Kumpulan Maybank pada Mei 2008.
 
Kumpulan perkhidmatanPerkhidmatan kewanganKewangan terbesar Malaysia, Maybank yang memiliki aset bernilai AS$165 bilion, berjaya menduduki tempat ke-362 daripada 500 syarikat awam terbesar dalam Senarai Tahunan Forbes Global 2000 untuk tahun 2016. Senarai itu turut memaparkan kejayaan Maybank memperbaiki kedudukannya dengan melonjak 11 tempat berbanding kedudukan ke-371, pada tahun 2015. '''Malayan Banking''' juga merupakan syarikat yang berdaftar di bawah [[Bursa Malaysia]].
 
===Struktur pemilikan===