Islam di Amerika Utara: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Chongkian (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Chongkian (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
 
Baris 1:
Pada tahun 2000, terdapat 6 juta penganut [[Islam]] di [[Amerika Syarikat]]. Satu juta bermastautin di [[California]]. Warga Islam di Amerika lebih ramai daripada penganut agama [[Yahudi]].
[[Islam]] semakin berkembang di Barat, bukan sahaja akibat penghijrahan penganut-penganutnya dari Asia dan Afrika tetapi juga akibat kadar pemelukan Islam yang tinggi di sana. Di Amerika Syarikat, penukaran agama kepada Islam adalah paling tinggi di kalangan orang kulit hitam di mana Islam antara lain kerana tentangannya terhadap fahaman perkauman.
 
==Bilangan umat Islam==
Pada tahun 2000, terdapat 6 juta penganut Islam di Amerika Syarikat. Satu juta bermastautin di [[California]]. Warga Islam di Amerika lebih ramai daripada penganut agama [[Yahudi]].
 
Pada tahun 1993, terdapat 800 buah masjid di Amerika dan bilangannya kemudian meningkat hingga 2,000. Paul Findley dalam bukunya Silent No More: Confronting America’s False Images of Islam menyatakan orang Islam yang pertama sekali tiba di Amerika ialah hamba abdi kulit hitam yang dijual menjadi hamba abdi mulai tahun 1530 di [[Afrika Barat]]. Mereka dijual kepada pedagang-pedagang kulit putih dan selanjutnya dibawa ke [[Brazil]], [[kepulauan Carribean]] dan [[Amerika]].