Butterworth, Pulau Pinang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
CyberTPBOT2 (bincang | sumb.)
k pengemasan, replaced: lebuhraya → lebuh raya
Baris 35:
[[Fail:Butterworth 1.jpg|thumb|Butterworth]]
 
'''Butterworth''' merupakan bandar yang terletak di negeri [[Pulau Pinang]], [[Malaysia]]. Bandar ini disambung dengan [[Jambatan Pulau Pinang]] dan feri dari/ke Pulau Pinang.
 
Nama Butterworth atau [[Bagan]] tersebut diambil sempena nama Kolonel [[William John Butterworth]], [[Senarai gabenor Negeri-Negeri Selat|Gabenor]] [[Negeri-negeri Selat|Negeri-Negeri Selat]] dari tahun 1843 hingga 1855 semasa zaman penjajahan [[British]] di Tanah Melayu.
Baris 47:
Trafik di Butterworth setiap hari sibuk terutamanya waktu permulaan kerja dan waktu tamat kerja. Hal ini kerana Butterworth adalah terletak berhampiran dengan bandar yang terbesar dan terbanyak kemudahan di utara Semenanjung Malaysia iaitu pulau mutiara, [[Pulau Pinang]], selain [[Kuala Lumpur]]. Ia sangat dekat untuk sampai di terminal feri dan pergi ke [[Georgetown, Pulau Pinang|George Town]]. Butterworth juga terletak berhampiran dengan [[Lebuhraya Utara Selatan]] (bahagian Sungai Dua ke Ipoh).
 
Kebanyakan penduduk di Butterworth juga akan dapat masuk ke lebuhrayalebuh raya terpanjang di [[Malaysia]] ini dengan cepat dan tidak begitu jauh ke [[Kuala Lumpur]] dan [[Pulau Pinang]] (melalui jambatan). Segelintir penduduk di [[Kulim]] dan [[Bukit Mertajam]] datang bekerja di Butterworth pada setiap hari Majlis Perbandaran Butterworth Di Majlis Daerah Luar Bandar Seberang Perai.
 
=== Pelabuhan ===