Penggodam: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Pengembangan besar hasil pengembalian dan penyejagatan kandungan bahasa Melayu Indonesia
CyberTPBOT2 (bincang | sumb.)
k pengemasan, replaced: coba → cuba menggunakan AWB
Baris 12:
 
*Dalam [[pengaturcaraan komputer]], penggodam ialah seorang pengaturcara yang menggodam atau mencapai matlamat dengan menggunakan satu siri pengubahsuaian untuk [[eksploit|mengeksploit]] atau melanjutkan [[kod sumber|kod]] atau sumber. Bagi sesetengah orang, "penggodam" mempunyai konotasi negatif dan merupakan kepada orang yang [[godam|menggodam]] atau menggunakan [[kluj]] untuk melaksanakan tugas pengaturcaraan yang dahsyat, tidak anggun dan tidak cekap.
 
*Dalam [[keselamatan komputer]], [[penggodam (keselamatan komputer)|penggodam]] merupakan orang yang mengkhusus dalam kerja berkaitan mekanisme keselamatan sistem komputer dan rangkaian. Walaupun ia termasuk mereka yang berusahan menguatkan mekanisme-mekanisme tersebut, ia lebih kerap digunakan, terutamanya dalam [[media massa]], untuk merujuk kepada mereka yang cuba masuk melepasi mekanisme-mekanisme tersebut.
 
*Dalam bidang teknik lain, penggodam diperpanjangkan untuk memaksudkan orang yang membuat benda-benda berfungsi di luar had nampak melalui kemahiran teknik mereka, seperti [[penggodam perkakasan]] atau [[penggodam realiti]].
 
*Dalam [[budaya penggodam]], penggodam ialah seorang yang telah mencapai status sosial tertentu dan dikenali di kalangan ahli budaya tersebut untuk komitmennya terhadap nilai budaya dan jumlah tertentu pengetahuan teknik.
 
Baris 37 ⟶ 34:
 
==== Pelaku "topi hitam" (''black'' ''hat hacker'', ''cracker'') ====
Golongan ini berniat jahat mencuri, mengeksploitasi, dan menjual [[data]], dan biasanya didorong oleh keuntungan peribadi. Pekerjaan mereka biasanya ilegal. Seorang cracker seperti seorang peretas topi hitam,<ref>{{Cite web|url=https://us.norton.com/online-threats|title=Online Threats|website=us.norton.com|language=en|access-date=2020-07-03}}</ref> tetapi secara khusus seseorang yang sangat terampil dan mencobamencuba melalui peretasan untuk mendapatkan keuntungan atau untuk mendapatkan keuntungan, tidak hanya untuk merosak.
 
''Cracker'' menemukan exploit untuk kerentanan sistem dan sering menggunakannya untuk keuntungan mereka dengan menjual alatnya kepada pemilik sistem atau menjual exploit kepada para pelaku "topi hitam" lainnya, yang pada gilirannya menggunakannya untuk mencuri maklumat atau mendapatkan kesetiaan.