Cenderawasih (kumpulan muzik): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k Mightierrr telah memindahkan laman Kumpulan Cenderawasih ke Cenderawasih (kumpulan muzik): Perkataan "Kumpulan" bukan sebahagian dari nama kumpulan.
Tunjuk kan yang di sunting
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 20:
}}
 
[[Kumpulan 77|Kumpulan]] '''Cenderawasih ''' merupakan sebuah kumpulan [[senarai penyanyi Malaysia|penyanyi]] adik beradik yang aktif pada 1980-an di [[Malaysia]]. Kumpulan kumpulan adik-beradik perempuan ini boleh dikatakan antara kumpulan bukan Melayu yang berjaya meraih populariti tinggi melalui rakaman lagu-lagu yang memikat hati. Antaranya lagu Deritamu Deritaku yang dipetik daripada album pertama yang dirakamkan pada tahun 1984 yang memang menjadi kegemaran peminat seni ketika itu.
 
Kumpulan Cenderawasih bernaung di bawah kontrak selama tiga tahun bersama syarikat rakaman EMI pada masa itu. Itulah langkah awal pembabitan seni Irene dan Helen di persada seni. Mereka kemudian mencipta nama melalui lagu ''Deritamu Deritaku'' yang dipetik daripada album pertama mereka yang dirakamkan pada tahun 1984.<ref>[http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0322&pub=Utusan_Malaysia&sec=Hiburan&pg=hi_03.htm Dulu penyanyi kini pensyarah.<br>Utusan on-line, hiburan<br>Oleh NORLIZA MOHAMAD ZAKARIA]</ref>