Rasionalisme: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Dibalikkan Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
k Membalikkan suntingan oleh 2001:D08:2104:6CDF:7513:C35:18A4:BD25 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Anumengelamun
Teg-teg: Undur Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Advanced mobile edit
Baris 23:
Rasionalisme modern hanya mempunyai sedikit kesamaan dengan [[rasionalisme kontinental]] yang diterangkan [[René Descartes]]. Perbedaan paling jelas terlihat pada ketergantungan rasionalisme modern terhadap [[sains]] yang mengandalkan percobaan dan pengamatan, suatu hal yang ditentang rasionalisme kontinental sama sekali.
 
== [[Sejarah Rasionalisme|Sejarah]] ==
Dari sudut sejarah, perintis awal aliran rasionalisme ialah [[Heraclitus]] yang meyakini bahawa [[akal]] melebihi [[pancaindera]] sebagai sumber ilmu. Menurut beliau, akal manusia boleh berhubung dengan akal ketuhanan yang memancarkan sinaran cahaya [[tuhan]] dalam diri manusia. Pada zaman pertengahan rasionalisme Yunani berkembang di tangan tokoh-tokoh [[Sokrates]], [[Plato]] dan [[Aristoteles]]. Rasionalisme mencapai zaman kemuncaknya pada zaman Aristoteles yang berusaha menangkis serangan pemikiran aliran Sufastho’iyyun yang menyebarkan pegangan bahawa "sesuatu perkara itu adalah dianggap baik bila manusia mengira ia adalah baik" - dengan kata lain ‘Manusia adalah kayu pengukur segala perkara’. Hasil dari pengaruh tersebut, Aristoteles telah memperkemaskan rasionalisme dengan menyusun kaedah ilmu logik secara sistematik dalam karyanya yang terkenal iaitu ''Organaon''.