Triangulasi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Muhammad Roslee (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan '{{About|pengukuran dengan penggunaan segitiga}} {{distinguish|Trilaterasi}} File:נ.ט. הר מצפה הימים אמירים.jpg|thumb|Titik triangulasi...'
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 21:23, 25 Oktober 2020

Dalam Trigonometri dan Geometri, triangulasi adalah proses menentukan lokasi suatu titik dengan membentuk segi tiga darinya dari titik yang diketahui.

Titik triangulasi dilukis dengan batang besi[1]

Khususnya dalam ukuran, triangulasi hanya melibatkan pengukuran sudut, bukan mengukur jarak ke titik secara langsung seperti pada trilaterasi; penggunaan kedua-dua sudut dan pengukuran jarak disebut sebagai triangulaterasi.

Aplikasi

Sistem Pengukuran Optik 3D menggunakan prinsip ini untuk menentukan dimensi ruang dan geometri suatu benda.[2] Pada asasnya, konfigurasi terdiri daripada dua sensor yang memerhatikan benda tersebut. Salah satu sensor biasanya adalah peranti kamera digital, dan yang lain juga boleh menjadi kamera atau projektor cahaya. Pusat unjuran sensor dan titik yang dipertimbangkan di permukaan objek menentukan segitiga (ruang). Dalam segitiga ini, jarak antara sensor adalah pangkalan b dan mesti diketahui. Dengan menentukan sudut antara sinar unjuran sensor dan pangkalannya, titik persimpangan, dan dengan itu koordinat 3D, dikira dari perhubungan segitiga.

Sejarah

Triangulasi hari ini digunakan untuk banyak tujuan, termasuk ukuran, navigasi, metrologi, astrometri, Penglihatan dwimata, model roket dan, di dalam ketenteraan, arah senjata, lintasan dan pengagihan kekuatan senjata api.

Penggunaan segitiga untuk menganggarkan jarak dari zaman kuno. Pada abad ke-6 SM, kira-kira 250 tahun sebelum penubuhan dinasti Ptolemy, ahli falsafah Yunani Thales dicatat menggunakan segitiga serupa untuk memperkirakan ketinggian piramid Mesir kuno. Dia mengukur panjang bayang-bayang piramid dan bayangannya sendiri pada masa yang sama, dan membandingkan nisbah dengan ketinggiannya (teorema memintas).[3] Thales juga memperkirakan jarak kapal di laut seperti yang dilihat dari puncak tebing dengan mengukur jarak mendatar yang dilintasi oleh garis pandang untuk jatuh yang diketahui, dan menaikkan skala ke ketinggian keseluruhan tebing.[4] Teknik seperti itu sudah biasa dilakukan oleh orang Mesir kuno. Masalah 57 Papirus rhind, seribu tahun sebelumnya, mendefinisikan seqt atau seked sebagai nisbah larian ke kenaikan cerun, iaitu timbal balik kecerunan seperti yang diukur sekarang. Kecerunan dan sudut diukur menggunakan batang pengintip yang disebut orang Yunani sebagai dioptra, mendahului Alidad Arab. Koleksi pembinaan kontemporari yang terperinci untuk penentuan panjang dari jarak jauh menggunakan alat ini diketahui, Dioptra Heron dari Alexandria (sekitar 10–70 Masehi), yang bertahan dalam terjemahan Arab; tetapi pengetahuan itu hilang di Eropah hingga pada tahun 1615 Snellius, setelah karya Eratosthenes, menyusun semula teknik untuk usaha mengukur keliling bumi. Di China, Pei Xiu (224-271) mengidentifikasi "mengukur sudut tepat dan sudut akut" sebagai yang kelima dari enam prinsipnya untuk pembuatan peta yang tepat, yang diperlukan untuk menentukan jarak dengan tepat,[5] sementara Liu Hui (sekitar 263) memberikan versi pengiraan di atas, untuk mengukur jarak tegak lurus ke tempat yang tidak dapat diakses.[6][7]

Lihat juga

Rujukan

  1. ^ "מה בתמונה? (תשובה: נקודת טריאנגולציה)" [what is in the picture? (Answer: Triangulation Point)]. Jeepolog.com forums (dalam bahasa Ibrani). 2007-07-08.
  2. ^ Thomas Luhmann; Stuart Robson; Stephen Kyle; Jan Boehm (27 November 2013). Close-Range Photogrammetry and 3D Imaging. De Gruyter. ISBN 978-3-11-030278-3.
  3. ^ Diogenes Laërtius, "Life of Thales", The Lives and Opinions of Eminent Philosophers, dicapai pada 2008-02-22 I, 27
  4. ^ Proclus, In Euclidem
  5. ^ Joseph Needham (1986). Science and Civilization in China: Volume 3, Mathematics and the Sciences of the Heavens and the Earth. Taipei: Caves Books Ltd. pp. 539–540
  6. ^ Liu Hui, Haidao Suanjing
  7. ^ Kurt Vogel (1983; 1997), A Surveying Problem Travels from China to Paris, in Yvonne Dold-Samplonius (ed.), From China to Paris, Proceedings of a conference held July, 1997, Mathematisches Forschungsinstitut, Oberwolfach, Germany. ISBN 3-515-08223-9.