Izi Yahya: Perbezaan antara semakan

27 bait ditambah ,  3 tahun lalu
tiada ringkasan suntingan
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Advanced mobile edit
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Advanced mobile edit
Baris 23:
}}
 
'''Izi Yahya''' (1965 – 25 Jun 2007) merupakan seorang [[pelakon]] dan dramatis yang cukup terkenal dengan lakonannya sebagai penjahat dengan watak negatif dan antagonis.
 
Lakonan Izi Yahya akan tetap dikenang ramai kerana beliau merupakan antara pewaris yang menyambung legasi pelakon legenda berwatak jahat dan bengis seperti [[Salleh Kamil]] dan [[A. Rahim]].
Baris 29:
Beliau telah meninggal dunia pada hari 25 Jun 2007 di Hospital Johor Bahru pada jam 10.30 pagi akibat sakit jantung. <ref>[http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2007&dt=0625&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_02.htm Pelakon Izi Yahya meninggal akibat pendarahan otak]</ref>
 
Sepanjang kerjayanya dalam bidang seni, beliau telah menggegarkan industri perfileman termasuk melakonkan watak tentera [[Jepun]] bernama Lieutenant Akaishi yang cuba memperkosa [[Embun (filem)|Embun]] ([[Umie Aida]]) dalam filem Embun pada tahun 2002. Beliau turut berlakon dalam banyak drama dan yang terbaru adalah Rahsia Sebuah Pengorbanan dan Kalau Kasih Masih Ada.
 
Meninggal dunia pada 25 Jun 2007 setelah jatuh semasa penggambaran, doktor mengesahkan beliau meninggal akibat sakit jantung.