Pasukan Simpanan Persekutuan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 3:
== Sejarah ==
Pasukan ini ditubuhkan sebelum [[Malaysia]] mencapai kemerdekaan iaitu pada [[5 Disember]], [[1955]]. Bermula dengan 3 terup di awal penubuhannya, FRU telah menempa kejayaan mengatasi masalah ketenteraman awam seperti [[pemogokan]] dan [[rusuhan]] yang berlaku di awal tahun 1950-an. Pada akhir tahun 1990-an, FRU juga memainkan peranan yang penting dalam menangani rusuhan yang tercetus akibat penangkapan [[Anwar Ibrahim]].
 
== Peranan ==
Peranan pasukan ini khusus untuk menyuraikan perhimpunan haram, penumpasan rusuhan dan menjalankan tugas-tugas lain berkaitan dengan keadaan Ketenteraman Awam. Unit ini adalah serba lengkap dan berkemampuan, bermobiliti tinggi dan menjadi Unit Simpanan Ketenteraman Awam. Apabila unit ini tidak terlibat dalam tugas-tugas Ketenteraman Awam, mereka boleh digunakan oleh Pegawai Memerintah dalam tugas membantu Ketua Polis Daerah, Jabatan Siasatan Jenayah dan Cawangan Khas yang merangkumi:-
 
* Tugas mencegah jenayah seperti rondaan khas sebagai tambahan kepada rondaan Bit/Patrol di kawasan yang sering berlaku jenayah;
 
* Bantuan keanggotaan semasa bencana (banjir, kebakaran, tanah runtuh, nahas udara dan lain-lain ) untuk menyelamatkan nyawa, memindahkan penduduk, mengepong kawasan dan mencegah rompakan;
* Operasi polis secara besar-besaran seperti kepongan dan pemeriksaan, penapisan, rondaan intensif dan lain-lain
* Tugas Kawalan Orang Ramai semasa lawatan orang kenamaan, sukan, perarakan, perhimpunan dan lain-lain.
 
Oleh sebab peranannya yang semakin penting, pasukan ini telah diperbesarkan kepada 7 unit, dengan jumlah keanggotaan pada 2003 seramai 2,481 orang. Setiap unit, mengandungi 3 terup. Disamping itu FRU juga mempunyai unit water canon, [[unit berkuda]] dan institusi latihan di [[Sungai Senam]], [[Ipoh]], [[Perak]]. Sejajar dengan keperluan semasa dan tuntutan [[undang-undang]], serta bagi melicinkan perlaksanaan tugas, satu terup khas wanita telah diwujudkan dan terup ini berpengkalan di [[Jalan Semarak]], [[Kuala Lumpur]].
Baris 9 ⟶ 18:
 
== Organisasi ==
Setiap pangkalan FRU mempunyai sayap ibupejabatnya sendiri dengan tiga terup (iaitu trup 'A', 'B' dan 'C'). Setiap trup terdiri dari dua seksyen Baton, iaitu seksyen [[senjata rifel]]/[[gas pemedih mata/grened]], seksyen pengawalanpengawal kenderaan, ''superdan numeries''anggota lain seperti pemandu, penulispencatat diaribuku ''diarist''harian, [[jurugambar]], [[penterjemah]], [[penembak tepat]] ''sniper'', pengendali Radiosemboyan dan mempunyai pasukan simpanannya yang sendiri.
 
Selain itu pasukan ini juga menjalankan tugas-tugas pencegahan jenayah bg membantu ketua polis daerah dalam usaha mengurangkan kadar jenayah.Di samping itu FRU telah menunjukkan kejayaan yang tidak boleh dipertikaikan lagi apabila dipertanggungjawabkan untuk mengarak Panji-Panji DiRaja ketika menjalankan tugas kawalan kehormatan.
 
== Penugasan ==
Beberapa Terup PSP sebagaimana yang ditentukan oleh Pengarah Jabatan KDN/KA hendaklah dikekalkan sebagai Simpanan KPN.Mereka tidak boleh ditugaskan kecuali dengan arahan atau dengan terlebih dahulu mendapat kelulusan Pengarah Jabatan KDN/KA.
 
==Ibupejabat==
FRU ditempatkan secara strategiknya dibeberapa bandar utama dimerata Malaysia :-
* FRU No 1 - [[Kuala Lumpur]]
Baris 20 ⟶ 37:
* [[Unit Berkuda]] - [[Kuala Lumpur]]
* [[Sekolah Latihan FRU]] - [[Ipoh]], [[Perak]]
Setiap pangkalan FRU mempunyai sayap ibupejabatnya sendiri dengan tiga terup (iaitu trup 'A', 'B' dan 'C'). Setiap trup terdiri dari dua seksyen Baton, iaitu seksyen [[senjata rifel]]/[[gas pemedih mata/grened]], seksyen pengawalan kenderaan, ''super numeries'' seperti pemandu, penulis diari ''diarist'', [[jurugambar]], [[penterjemah]], [[penembak tepat]] ''sniper'', pengendali Radio dan mempunyai pasukan simpanannya yang sendiri.
 
Selain itu pasukan ini juga menjalankan tugas-tugas pencegahan jenayah bg membantu ketua polis daerah dalam usaha mengurangkan kadar jenayah.Di samping itu FRU telah menunjukkan kejayaan yang tidak boleh dipertikaikan lagi apabila dipertanggungjawabkan untuk mengarak Panji-Panji DiRaja ketika menjalankan tugas kawalan kehormatan.
 
== Pautan Luar==