Generasi yang dirampas: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Escarbot (bincang | sumb.)
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 1:
[[Image:Stolen generation apology, Elder Park.jpg|thumb|Orang ramai menonton siaran memohon maaf Kevin Rudd]]
'''Rompakan Generasi yang dirompak''' (bahasa Inggeris ''Stolen GenerationGenerations'') merupakan satu ungkapan bagi menghuraikan kanak-kanak [[orang Asliasli]] di [[Australia]] dan penduduk di kepulauan [[Selat TorrenTorres]] yang diambil daripada keluarga mereka oleh [[kerajaan Australia]] , pelbagai agensi kebajikan, negeri dan misi [[gereja]] melalui pelbagai akta Parlimen Australia. [[Akta Parlimen]] 1969 ini telah menafikan hak-hak ibu bapa kanak-kanak orang Asliasli antara 1869 dan (secara rasminya) 1969.
 
Kini kerajaan Australia pimpinan [[Perdana Menteri Australia|Perdana Menteri]]nya, [[Kevin Rudd]] amat komited untuk memohon maaf daripada penduduk orang Asli Australia. Hal ini telah lama disedari telah melangggar [[hak asasi manusia]] tetapi [[Perdana Menteri Australia]] sebelum ini, [[John Howard]] enggan memohon maaf.
Baris 5 ⟶ 6:
Amatlah menyedihkan kanak-kanak orang Asli kononnya akan mendapat layanan baik di kem-kem tahanan, [[rumah anak yatim]] dan [[rumah kebajikan]] supaya menjadikan mereka lebih bijak dan diajar dengan pelbagai pemodenan pendidikan dan kerjaya.
 
[[Kategori:Australia]][[Kategori:Hak asasi manusia]][[Kategori:Orang Asli]][[Kategori:Kevin Rudd]]
[[Kategori:Orang asli]]
[[Kategori:Politik Australia]]
 
[[de:Stolen Generations]]