Donald Trump: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 115:
|caption3=Trump mula bekerja pada hari pertamanya sebagai Presiden Amerika Syarikat ke-45
}}
Pada 20 Januari 2017, [[Pelantikan Donald Trump|Trump telah mengangkat sumpah sumpah jawatan sebagai Presiden Amerika Syarikat ke-45 pada majlis pelantikan beliau oleh]] oleh [[Ketua Hakim Mahkamah Agung Amerika Syarikat|Ketua Hakim]] [[John Glover Roberts Jr.]] di [[Kapitol Amerika Syarikat]]. Dalam masa sejam pertama sebagai Presiden, Trump telah menandatangani beberapa perintah eksekutif, termasuk usaha untuk mengurangkan "beban ekonomi" Akta Penjagaan Mampu, juga dikenali sebagai "Obamacare".
 
Pada 21 January 2017, beberapa demontrasi untuk memprotes Trump diadakan di Amerika Syarikat dan beberapa negara lain, termasuk Women’s March.<ref>[http://www.independent.co.uk/news/world/americas/donald-trump-president-womens-march-london-edinburgh-uk-world-live-latest-updates-protest-a7538611.html Women's March: 500,000 people take to the streets of Washington amid global Trump protests - as it happened] ''The Independent''</ref>
Baris 128:
Selepas The Wall Street Journal melaporkan bahawa Penasihat Keselamatan Negara Trump, Michael T. Flynn disiasat oleh ejen kontraintelijen AS untuk komunikasi dengan pegawai-pegawai Rusia. Flynn meletak jawatan pada 13 Februari 2017. Dua hari kemudian pada 15 Februari, calon Setiausaha Buruh Trump Andrew Puzder menarik balik pencalonannya kerana tidak mempunyai sokongan daripada Demokrat atau Republikan untuk mengesahkan pencalonannya.
 
Pada 06 Disember 2017, Trump sendiri mengiktirafkan [[Jerusalem]] sebagai [[ibu negara]] [[Israel]]. Trumpdan merupakan Presiden Amerika Syarikat pertama yang pertama melawat [[Baitulmuqaddis]]. Trump mengatakan bahawa America merupakan negara berkecuali yang tidak berpihak kepada [[Palestine]] dan negara Israel yang mengalami konflik [[Baitulmaqdis]] iaitu konfrontasi Israel-Palestin, sedangkan Trump mengatakan bahawa Trump sendiri adalah “peminat terbesar Israel” ketika mengadakan “potential negotiation“. Tindakan tersebut mendapat tentangan global seperti [[UN]], [[OIC]], negara-negara lain seperti [[Turki]], [[Saudi Arabia]], [[Malaysia]]. Atas kritikan itu, Trump membalas semula dengan menambah bahawa dia akan memulakan proses mendirikan kedutaan AS baru di Baitulmaqdis dari [[Tel Aviv]]. Tindakan tersebut telah menyebabkan pemberontakan dan mogok penduduk Palestin.
 
===Tahun 2018===