Perbezaan antara semakan "Salafi"

6 bait ditambah ,  8 bulan lalu
k
Kemasan
k (Kemasan)
k (Kemasan)
"Kerana sesungguhnya sebaik-baik salaf bagi kamu adalah saya".<ref>Hadis riwayat [[Imam Bukhari]] no.5928 dan [[Imam Muslim]] no.2450.</ref>
{{unicode|Salaf aṣ-Ṣāliḥ}} ({{lang-ar|السلف الصلح}}) adalah salah satu aliran dalam agama [[Islam]] yang mengajarkan [[syariat Islam]] secara ketat dan harfiah. Seseorang yang mengikuti aliran ini disebut '''Salafi/ As-Salafi''', jamaknya adalah '''Salafiyyun/ As-Salafiyyun'''.<ref>[[Imam Adz Dzahabi]] berkata: "As Salafi adalah sebutan bagi siapa sahaja yang berada di atas manhaj salaf."Siyar A’lamin Nubala 6/21.</ref> Golongan ini juga sering disebut sebagai "Salafi Wahabi" kerana kaitan mereka dengan fahaman yang dibawa oleh [[MuhamadMuhammad bin Abdul Wahab|MuhamadMuhammad bin Abdul Wahab ibn Sulaiman an-Najdi]].
 
Disebabkan itu, pada zaman ini, salaf diletakkan sebagai 'manhaj' atau cara beragama atau cara menjalankan ajaran agama [[Islam]]. Jadi 'manhaj salaf' bererti menjalankan ajaran agama islam berdasarkan kepada bagaimana para sahabat Rasulullah (golongan salaf) menjalankan ajaran agama ini, kerana merekalah generasi yang bertemu secara berhadapan dengan [[rasul]] dan menyaksikan sendiri peristiwa turunnya firman-firman [[Allah]] dan mendapat didikan langsung dari baginda. Maka, golongan ini menganggap bahawa mereka betul-betul menjalankan menurut [[syariat Islam]], dengan baik dan benar sesuai dengan yang apa yang di inginkan oleh Allah dan Rasul-Nya, tanpa adanya tambahan dan pengurangan sedikitpun.