Bahasa penskripan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
ArrazzazBot (bincang | sumb.)
k Robot: interwiki standardization
Kurniasan (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Bahasa penskripan''' ialah [[bahasa pengaturcaraan]] komputer yang biasanya [[bahasa tafsiran|ditafsir]] dan boleh ditaip langsung dari [[papan kekunci]]. Sebuah [[perisian penggunaan|penggunaan]] yang ditulis dengan menggunakan bahasa perskripan dipanggil sebuah "skrip". Ia adalah berbeza dengan [[atur cara komputer|atur cara]] kerana atur cara adalah kekal ditukarkan kepada fail binari boleh-laksana laku sebelum dijalankan.
 
Antara kebaikan bahasa penskripan ialah skrip-skrip sesuatu [[perisian penggunaan|penggunaan]] boleh diubah tanpa perlu dikompilkan atau ditafsirkan semula. Berbeza dengan program yang dalam bentuk fail boleh-laksana laku, yang perlu dikompil semula untuk melakukan sebarang perubahan bagi perilaku sesuatu program.
 
Terdapat banyak bahasa penskripan yang telah wujud pada hari ini, antaranya ialah [[Python]], [[Perl]], [[Tcl]] dan sebagainya.
 
==Lihat juga==
 
* [[Bahasa tafsiran]]
* [[Pentafsir]]
 
 
==Pautan luar==
 
* {{en}}[http://www.tcl.tk/doc/scripting.html Tcl Developer Xchange] - halaman ini adalah pengenalan untuk [[Tcl]], di dalamnya terdapat juga takrifan untuk bahasa skrip. Ditulis oleh John K. Ousterhout - pencipta Tcl. Rencana pada halaman yang dipautkan ini adalah dalam bahasa inggeris.
* [http://www.webopedia.com/TERM/S/script.html Webopedia]