Rumah Hogwarts: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Syfuel (bincang | sumb.)
Baris 16:
}}
 
Rumah '''Gryffindor''' menghargai keberanian dan kesetiaan melampaui segala-galanya. Jatanya mempunyai lambang [[singa]], dan warna yang digunakan ialah [[merah]] dan [[emas]]. Sir [[Nicholas de-Mimsy Mimsy-Porpington yang lebih dikenali sebagai [[Nick yang Hampir Tidak Berkepala]] merupakan hanyuhantu yang mewakili rumah ini. Mengikut [[J.K. Rowling]] , rumah Gryffindor berkitar dan mempunyai kaitan dengan elemen [[api]]. Pengasas rumah ini ialah [[Godric Gryffindor]]. Untuk menampakkkan lagi kaitan rumah ini dengan elemen api, alumni daripada pasukan Gryffindor seperti [[Albus Dumbledore]] dan [[Minerva McGonagall]], kelihatan menbggemarimenggemari menggunakan elemen tersebut sebagai senjata pilihan.
 
Sungguhpun rumah ini dianggap sebagai rumah yang protagonis namun tidak kesemua pelajar Gryffindor yang baik hati. Contohnya [[Cormac McLaggen]], beliau merupakan seorang yang menampilkan kualiti pelajar Gryffindor yang kurang baik. Hal ini adalah kerana, beliau seorang yang panas baran, bongkak, dan tidak menyukai sesuatu yang tidak mengikut kehendak atau citarasanya. Dia tidak menyukai [[Ronald Weasley]] hanya kerana Ron telah mengalahkan beliau dalam pemilihan sebagai [[Beater]] untuk pasukan [[Quidditch]] Gryffindor. Contoh lain ialah seperti [[Romilda Vane]] yang suka menipu dan licik kerana beliau pernah cunbacuba untuk menggoda [[Harry Potter]] dengan menggunakan ubat pengasih. Beliau juga bersikap meninggi diri terhadap [[Neville Longbottom]] dan [[Luna Lovegood]]. Walaubagaimanapun, sifat kedua-dua mereka yang tegar dan yakin terhadap diri sendiri membolehkan mereka untuk dikisihkan ke pasukan Gryffindor. Walaubagaimanapun pemilihan [[Peter Pettigrew]] untuk menyertai pasukan ini amat meragukan. Hal ini kerana, beliau seorang yang penakut dan suka mengampu dan hanya beliau seorang sahaja dari pasukan Gryffindor yang menyertai [[Death Eater]].
 
Terletak di salah satu menara tertinggi di Hogwarts, temapt untuk memasuki bilik umum pasukan ini terlaetak di tingkat tujuh menara tersebut dan dikawalselia oleh potret [[Perempuan Gemuk]] yang sering memakai pakaian berwarna merah jambu yang hanya membenarkan mereka yang mempunyai kata laluan yang betul sahaj boleh memsuki bilik umum tersebut.