Beg udara: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Khalidrizuan91 (bincang | sumb.)
Khalidrizuan91 (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 5:
Beg udara telah direka oleh [[Patrick W. Hetrick]] dari [[Amerika Syarikat]] pada tahun [[1951]] dan beliau mempatenkan [[peranti]] tersebut pada tahun berikutnya. Hetrick mendapat idea tersebut untuk melindungi keluarganya melalui kepakarannya sebagai [[jurutera]] tentera laut ketika itu. Sepanjang tahun, ia telah menyelamatkan banyak nyawa disebabkan ciptaan Hatrick yang mengagumkan dan telah disiarkan dalam rancangan televisyen [[Nova]] di [[PBS]] dan pernah memenangi anugerah antaranya anugerah ''Golden Gear''.
 
Peranti yang serupa fungsinya dengan beg udara sudah lama digunakan dalam pesawat udara seawal 1940-an, dengan paten pertama untuk peranti tersebut pada 1958. Rekaan awal sistem beg udara bersaiz besar dan tebal, serta kandungan mengandungi udara panas yang telah dimampatkan, gas [[nitrogen]] mampat (N<sub>2</sub>), [[freon]], [[karbon dioksida]] (CO<sub>2</sub>) atau campuran [[air]] dan [[kalium]] (KH<sub>2</sub>O).<ref>[http://science.enotes.com/how-products-encyclopedia/air-bag How Products Are Made: Air Bags]</ref>
 
 
Pereka [[Amerika Syarikat|Amerika]], [[Allen K. Breed]] telah membangunkan komponen penting bagi kegunaan automotif iaitu penderia tiub-dalam-bola (''ball-in-tube'') untuk mengesan perlanggaran. Beliau mula memasarkan ciptaan sulung ini pada tahun 1967 kepada sebuah syarikat pengilang kereta iaitu [[Chrysler]].
Baris 32 ⟶ 33:
==Pemasangan beg udara pada kereta nasional Malaysia==
Di [[Malaysia]], kebanyakan model kereta nasional seperti model-model kereta [[PROTON|Proton]] dan [[Perodua]] tidak dipasang dengan beg udara memandangkan beg udara tidak diwajibkan dalam undang-undang jalan raya Malaysia. Walau bagaimanapun, model-model eksport pula dipasang dengan beg udara bagi melepasi piawaian keselamatan luar negara terutamanya di [[Eropah]]. Sungguhpun demikian, beberapa model yang lebih terkini mula dilengkapi dengan beg udara, dengan [[Proton Waja]] model tahun 2007 sebagai model kereta nasional pertama yang dipasang dengan beg udara sebagai komponen wajib.
 
==Rujukan==
{{reflist}}
 
==Lihat juga==